چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی کاربرد پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای رشته ی علوم کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه های شهر اصفهان است. روش: روش پژوهش حاضر کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 26 نفر از مدیران و معاونان کتابخانه های شهر اصفهان و 54 عدد پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترای کتابداری و اطلاع رسانی انجام شده برای کتابخانه های شهر اصفهان است. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری بهره جویی شد و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینه ای استراس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته ها: یافته ها در 12 مقوله معرفی شد. مقوله ی کاربرد به عنوان مقوله ی اصلی در نظر گرفته شد. مقولات دیگر این پژوهش شامل: شناخت، سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی، مدیریتی، ساختار و محتوای پایان نامه، حقوقی، سازمانی، فرهنگی و پشتیبانی بود که هر کدام به نحوی بر کاربرد پایان نامه ها در کتابخانه تاثیر گذار هستند. اولویت های پژوهشی شنا سایی شده در این پژوهش نیز به عنوان یکی از گزینه های مؤثر در کاربرد یافته های پایان نامه ها مطرح شد. این مقولات، موانع و راهکارهای مؤثر بر کاربرد پایان نامه ها را معرفی می کنند. ارتباط این مقولات به صورت با واسطه، بدون واسطه و ترکیبی است. نتایج: نتایج حاکی از عدم استفاده از پیشنهادات و نتایج پایان نامه های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه های شهر اصفهان بود. مدیران این کتابخانه ها عواملی چون ضعف سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی، ضعف مدیریتی، مسائل و مشکلات حقوقی، فرهنگی، مالی و پشتیبانی، سازمانی، ضعف تخصصی اساتید کتابداری و مشکلات مربوط به ساختار و محتوای پایان نامه را به عنوان موانع اصلی کاربرد نتایج پایان نامه ها معرفی کردند.
خلاصه ماشینی:
"مدیران این کتابخانهها عاملهایی چون ضعف سیستم اطلاعرسانی و ارتباطی،ضعف مدیریتی، مشکلهای حقوقی،فرهنگی،مالی و پشتیبانی،سازمانی،ضعف تخصصی استادان کتابداری و مشکلهای در پیوند با ساختار و محتوای پایاننامه را به عنوان مانعهای اصلی کاربرد نتیجه پایاننامهها معرفی کردند.
پرسش پایهای پژوهش حاضر این است که آیا از نتیجه پایاننامههای کاربردی علوم کتابداری و اطلاعرسانی استفاده شده است؟پژوهش جاری در تلاش است که به بررسی کاربرد پایاننامههای کاربردی تحصیلات تکمیلی رشته کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده در انواع کتابخانههای شهر اصفهان و شناسایی مانعها و راهکارهای کاربست نتیجههای بهدست آمده از این پایاننامهها بپردازد.
پیشینه پژوهش بررسی پیشینهها نشان میدهد که در پیوند با کاربرد پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی در کتابخانهها و سازمانها در داخل و خارج کشور پژوهشی انجام نشده است.
از مهمترین آنها میتوان به موردهای زیر اشاره کرد:همسو نبودن پژوهشهای دانشگاهی و نیازهای پژوهشی جامعه،مشکلهای در پیوند با مدرکگرایی،مشکلهای اقتصادی،کمبود وقت،اشکال نظام دانشگاهی کشور در تکیه بر آموزش و نبود توجه کافی و مناسب به پژوهش،تنگناهای مالی طرحهای دانشجویی،نامناسب بودن پیوند میان دانشگاه و صنعت در انتقال نیازهای پژوهشی و کاربرد نتیجه پژوهشها،کمتوجهی و یا بیتوجهی در پیدا کردن موضوعی که جنبه های کاربردی لازم را داشته باشد و همراه با انجام پژوهش،تجربه دانشجو را نیز افزایش دهد و کاهش بودجههای پژوهشی دانشگاهها(کاظمی،1384).
به سخنی دیگر،نبود اعتبار مالی در سازمانها یکی از مانعهای مهم بهکارگیری یافتههای پژوهشهای دانشجویی است و مدیران و مسئولان با وجود آگاهی و شناخت کافی از وجود این منابع،به این دلیل توانایی کاربردی کردن نتیجه پایاننامهها را ندارند."