چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش سنجش تاثیر کتاب درمانی برکاهش نشان گان های درون سازی و برون سازی شده-ی کودکان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند در نیمسال تحصیلی دوم سال 1388-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی (طرح یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) و از نوع کاربردی بود. جامعه ی پژوهش شامل دانش آموزان ناشنوای گروه سنی ب (سال های اول ابتدایی) این مدرسه بود. ابزار گردآوری در این پژوهش سیاهه ی رفتاری کودک و گزارش معلم بود که بر اساس تست روان شناسی آشنباخ تنظیم شد. در این پژوهش ابتدا این سیاهه ها درباره ی هریک از آزمودنی ها توسط والدین و معلم آن ها تکمیل شدند، سپس فرایند کتاب درمانی با استفاده از کتاب های منتخب گروه سنی ب همراه با لوح های فشرده ی زبان اشاره ی این کتاب ها، در طی هفت جلسه اجرا شد و پس از آن پس آزمون نیز توسط والدین و معلمان کامل شد. نتایج پیش آزمون ها و پس آزمون ها توسط پژوهشگر با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار اس پی اس اس و رسم نیمرخ های مربوط به هر آزمودنی در پیش آزمون و پس آزمون با نرم افزار اکسل مقایسه شد. همان طور که پیش بینی می شد نتایج به دست آمده نشان داد که کتاب درمانی با استفاده از کتاب های برگزیده ی مناسب برای کودکان بر کاهش مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی و توجه و تفکر، و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه ی کودکان ناشنوای گروه سنی ب دبستان استثنایی وصال بیرجند تاثیر داشت. با توجه به این که مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی و شکایات جسمانی، از نشان گان های درونی سازی شده (رفتارهای بیش از حد مهارشده ی معطوف به درون ) و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه از جمله مشکلات برونی سازی شده (مشکلات رو به بیرون و در تعارض با دیگر افراد و محیط ) هستند، در فرایند کتاب درمانی با کاهش هریک از این مشکلات، در کودکان، این نشان-گان ها نیز کاهش یافتند. کتاب درمانی سبب شد تا از مشکلات رفتاری و اجتماعی این دانش آموزان کاسته شود
خلاصه ماشینی:
"نتیجه بهدست آمده نشان داد کتاب درمانی با استفاده از کتابهای برگزیده مناسب برای کودکان برکاهش نشانگانهای درونیسازی و برونی سازی شده و همچنین بر کاهش مشکلهای اجتماعی و توجه و تفکر اثرگذار بود.
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کتاب درمانی بر کاهش اضطراب/افسردگی،گوشه گیری/افسردگی،شکایتهای جسمانی،مشکلهای اجتماعی،مشکلهای تفکر،مشکلهای توجه، رفتارهای قانونشکنانه،رفتارهای پرخاشگرانه،و غییر کلی طرز رفتار در کودکان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی وصال بیرجند انجام شد.
یافتههای جدول 4 نشان میدهد که کتاب درمانی بر مشکلهای اجتماعی کودکان از نظر والدین و معلم در سطح 0/05 تاثیر داشته است(به ترتیب با p-value 0/007 و p-value 0/006 و جمع نظرات هر دو گروه p-value 0/001 .
یافتههای جدول 5 نشان میدهد تفاوتهای موجود بین نمرههای پیش آزمون و پس آزمون والدین و نیز معلم معنادار نبود،یعنی کتاب درمانی بر کاهش مشکلهای تفکر کودکان از نظر والدین و معلم در سطح 0/05 تاثیری معناداری نداشته است(به ترتیب با p-value 0/05 و p-value 0/23 ).
گرچه کتاب درمانی از عاملهای اثرگذار بر کاهش مشکلهای تفکر کودکان ناشنوا از نظر والدین و معلم بهطور جداگانه نبود،ولی نتیجه بهدست آمده از جمع نمرههای این دو در سطح 0/05 تفاوتع معناداری را میان نمرههای بهدست آمده از پیش آزمون و پس آزمون نشان داد p-value 0/02 .
یافتههای جدول 11 نشان میدهد که کتاب درمانی بر تغییر کلی طرز رفتار کودکان از نظر والدین و معلم در سطح 0/05 تاثیر داشته است(به ترتیب با p-value 0/01 و p-value 0/001 و جمع نظرات هردو گروه p-value 0/004 )."