چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست شاخصه های رهبری خدمتگزار در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه آن مدیران وکتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1390- 1389 است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری عمومی کوکران استفاده و تعداد 111 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (در وضعیت موجود 87/0 و در وضعیت مطلوب 81/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان کاربست شاخصه های رهبری خدمتگزار در وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب کمتر و بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین در ویژگی جمعیت شناختی رشته تحصیلی، کارکنان متخصص کتابداری میزان مطلوبیت شاخصه های رهبری خدمتگزار را بیشتر از کارکنان غیر متخصص کتابداری بیان نمودند و در ویژگی جمعیت شناختی محل خدمت در هر دو وضعیت، تفاوت میانگین ها معناداربوده به نحوی که کارکنان کتابخانه های دانشگاه صنعتی اصفهان میزان موجود بودن این شاخصه ها را کمتر و مطلوبیت آن ها را بیشتر از کارکنان کتابخانه های دو دانشگاه دیگر برآورد نمودند، در دیگر ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت
خلاصه ماشینی:
"آیا بین نظرات کارکنان در خصوص کاربست شاخصهای رهبری خدمتگزار در مدیریت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر مبنای متغیرهای جمعیتشناختی(جنسیت،رشته تحصیلی،سابقه خدمت،سطح تحصیلات،محل خدمت،و نوع کار)آنان تفاوت وجود دارد؟ پیشینیه پژوهش رسته مقدم(1384)با"مطالعه ویژگیهای سازمان یادگیرنده در یک سازمان یاددهنده"به بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده از جمله رهبر فرابین و خدمتگزار در سازمانهای آموزشی تهران پرداخت.
&%00211EKPG002G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش دوم:میزان مطلوبیت شاخصهای رهبری خدمتگزار در مدیریت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان چقدر است؟ دادههای مربوط به این پرسش در قالب نتایج توصیفی و استنباطی در جدولهای 7 و 8 آمده است.
جدول 7 نشان میدهد که بیشترین درصد در سطح خیلی کم(18 درصد)مربوط به گزینه"چندگانگی سرپرستی در ساختار رسمی کتابخانه به جای وحدت فرماندهی"و کمترین درصد در سطح خیلی کم(صفر درصد)مربوط به گزینههای"تأکید مسئولان کتابخانههای دانشگاه بر بهبود مستمر به جای حفظ وضع موجود"،"همکاری مدیریت و کتابداران به جای تمایز،تقابل و تعارض بین آنان"،"توجه و تأکید مدیر به علائق و نیازهای مراجعان با هدف جلب و خدمت به آنان"،"عملکرد مدیر برحسب قرار دادن خود در خدمت ایدهها و افکار دیگران"،"کمک به کتابداران به منظور انتخاب آرمانهای مناسب"،"واگذاری اختیار و آزادی به کتابداران و اعمال دموکراسی در کتابخانه جهت دستیابی به آرمانهای کتابخانه"،"افزایش تعهد افراد نسبت به آرمانها و اهداف کتابخانه از طریق تفویض اختیار به کتابداران در انتخاب آرمانها و اهداف مناسبتر"،"انعطاف و تحملپذیری مدیر در برابر تغییرات سازمان و افراد جدید"،"پرورش خلاقیت در کتابداران توسط مدیر" و"بهرهمندی مدیر از تفکرات جدید بر پایه درک ارزشها و احساسات کتابداران"میشد."