چکیده:
هدف: در نظام های آموزشی برنامه مدار، آموزش و به دنبال آن یادگیری مبتنی بر تک کتاب درسی است. جهت تثبیت و تعمیق مطالب آموخته شده، از کتاب های غیردرسی که از نظر محتوا متناسب با محتوای کتا بهای درسی باشند و از سوی دیگر ازویژگ یهای ظاهری کتاب های مناسب برخوردار باشند می توان بهره جست. هدف پژوهش حاضر شناسایی کتاب های مناسب غیردرسی همخوان با محتوای کتا بهای درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع دبستان با استفاده از معیارهای موضوعی و ویژگ یهای ظاهری کتا بها است. روش: کتاب های غیردرسی با استفاده از سیاهه های وارسی موضوعی و عمومی محقق ساخته، به منظور شناسایی کتا بهای مناسب غیردرسی مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین با روش تحلیل محتوا، مفاهیم و عبارات کلیدی موجود در کتاب های درسی استخراج، و با کتا بهای غیردرسی مطابقت داده شدند. یافته ها: با بکارگیری معیارهای شناسایی شده در این پژوهش، 239 عنوان کتا ب مناسب غیردرسی همخوان با کتاب های درسی علوم تجربی، 97 عنوان کتاب مناسب غیردرسی همخوان با کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی و 62 عنوان کتاب مرجع مناسب همخوان با کتا بهای درسی شناسایی گردید.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی کتابهای مناسب غیردرسی همخوان با کتابهای درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع دبستان (راهبردی برای تدریس معلمان و مجموعهسازی در کتابخانههای آموزشگاهی) دکتر اعظم صنعتجو1،سید مهدی سید قطبی2 تاریخ دریافت:1390/4/12 تاریخ پذیرش:1390/8/21 چکیده: هدف:در نظامهای آموزشی برنامهمدار،آموزش و به دنبال آن یادگیری مبتنیبر تک کتاب درسی است.
بنابراین مساله اساسی مورد بحث در این پژوهش این است که چه کتابهایی غیر از کتابهای درسی به عنوان کتابهای مناسب غیردرسی(مرجع و غیرمرجع)برای درک بهتر مفاهیم ارائه شده در کتابهای درسی مقطع دبستان مفید هستند؟ پیشینه پژوهش پیشینه مرتبط با پژوهش حاضر شامل سه دسته میشود: دسته اول،به بررسی نقش معلمان و نظام آموزشی در افزایش یادگیری و پرورش مهارتهای فکری دانشآموزان پرداختهاند مانند کار هابت1(1958)که نشانگر نقش مؤثر معلمان به عنوان عامل ضروری در نظام آموزش و پرورش است که سهم عمدهای در افزایش یادگیری و پرورش مهارتهای فکری دانشآموزان دارند(در Fischer and Jones,2005 ).
برای شناسایی کتابهای مناسب غیردرسی همخوان با کتابهای درسی،سیاهه مفاهیم و عبارتهای کلیدی کتابهای درسی مقطع دبستان در دو حوزه علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی که جامعه هدف این پژوهش را تشکیل میدادند،با روش تحلیل محتوا استخراج گردید.
یافتهها پرسش نخست:تا چه میزان محتوای کتابهای غیرمرجع موجود در مجموعه کتابهای کودکان و نوجوانان سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی همخوان با محتوای کتابهای درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع دبستان هستند؟ از انطباق مفاهیم و عبارتهای کلیدی استخراجی بامحتوای کتابهای شناسایی شده در مجموعه کتابخانه آستان قدس رضوی و ارزیابی کتابها براساس دو گروه سیاهه ارزیابی،در مجموع 398 عنوان کتاب غیردرسی(شامل 239 عنوان در حوزه علوم تجربی،97 عنوان در حوزه تعلیمات اجتماعی و 62 عنوان مرجع)متناسب بامحتوای کتابهای درسی شناسایی شدند."