چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاثیر آموزش هوش هیجانی و آموزش راهبردهای یادگیری بر اضطراب امتحان است. بدین منظور تعداد67 نفر از دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر مشهد انتخاب شدند و به تصادف در گروههای سه گانه گواه، هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری قرار گرفتند. آزمون اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) به عنوان ابزار گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. آزمون یادشده قبل از آموزش، در هر سه گروه اجرا شد. سپس آموزش راهبردهای مطالعه و یادگیری و نیز آموزش مهارتهای هوش هیجانی، در گروههای مربوطه انجام شد. آنگاه آزمون اضطراب امتحان مجدد در سه گروه انجام شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات تبدیل شده سه گروه با هم تفاوت آماری معناداری دارند (F(2/62)=4/39، p
خلاصه ماشینی:
مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجانی و راهبردهای یادگیریدر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دکتر حسین کارشکی{o1o}-دکتر سید امیرامین یزدی{o2o}-غلامحیدر اختراعی طوسی{o3o}تاریخ دریافت:90/4/15 تاریخ پذیرش:90/12/16 چکیده {IBهدف اصلی این پژوهش،بررسی و مقایسه تأثیر آموزش هوش هیجانی و آموزش راهبردهای یادگیری بر اضطرابامتحان است.
نتایج نشان داد که اضطراب امتحان در گروههای شناخت درمانی وآموزش مهارتهای مطالعه در مقایسه با گروه کنترل به طور معنیداری کاهش یافته است.
مرورمطالعات صورت گرفته نشان میدهد که این حوزه نیاز به تحقیقات بیشتری به خصوص در مورد اثربخشیمداخلات آموزشی و درمانی و نیز مقایسه اثربخشی آنها در کاهش اضطراب امتحان دارد.
در مورد امتحان نیز راهبردهای مطالعه و مهارتهای هوش هیجانی ازمهمترین ابزارهایی هستند که نداشتن آنها منجر به اضطراب میشود.
تغییر نمرات پسآزمون نسبت به پیشآزمون اضطراب امتحان گروههای آموزش هوش هیجانیو راهبردهای یادگیری نسبت به گروه کنترل در نمودار(1)نشان داده است.
&%00217AAMG002G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای آزمودن این سوال که آیا کاهش اضطراب امتحان در سه گ روه آزمایشی برابر است یا خیر،با استفاده از نمرات پیشآزمون و پسآزمون آزمودنیهای سه گروه آزمایشی،تحلیل کواریانس یکراههانجام شد.
نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی تفاوت معناداری ایجاد نکرده،اما آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری منجر به کاهش نمره اضطراب امتحان در پس آزمون نسبت بهپیش آزمون شده است.
اما در این تحقیق نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانیدر کاهش اضطراب امتحان نقشی ندارد.
نتیجه دیگر این پژوهش بیانگر آن است که آموزش صحیح راهبردهای یادگیری و مطالعه باعثکاهش اضطراب امتحان دانشآموزان میشود.
noitavitoM dna yteixnA ni noitingoC detaleR fleS tseT,).