چکیده:
هدف این پژوهش ساخت الگوی آموزشی برای بهبود انگیزه آموختن براساس نظریه سازاییگری اجتماعی بود. انگیزه آموختن براساس نظریه سازاییگری اجتماعی، تحت تاثیر سه عامل درونی خودتواناپنداری، خودگردانی و خودرسانی است. روش: الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن در چهارچوب نیمهآزمایشی متشکل از دو گروه دانشجویان کارشناسی بررسی شد. گروهها که با دو روش متفاوت، آموزش بهروش همآموزی و آموزش به روش سنتی، نیمسال آموزشی را گذرانده بودند، مورد ارزیابی به روش پیشآزمون و پسآزمون قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، آزمون سنجش انگیزه آموختن در دانشجویان ایرانی است که سازههای انگیزه آموختن را میسنجید. یافتهها: انگیزه آموختن و کارکرد تحصیلی آموزندگان در گروه مورد آزمایش و همچنین خودتواناپنداری و خودگردانی آموزندگان پس از اجرای الگوی آموزشی بهبود یافت. الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن منجر به بهبود ابعاد شناختی، رفتاری و عاطفی انگیزه آموختن شد و ماندگاری خودتواناپنداری و خودگردانی آموزندگان 4 ماه پس از اجرای الگوی آموزشی همچنان پایدار باقی ماند. نتیجهگیری: بهبود انگیزه آموختن تحت تاثیر خودگردانی و خودتواناپنداری آموزندگان است. روش همآموزی روشی موثر در بهبود انگیزه آموختن است.
خلاصه ماشینی:
"loV صفحات:83-79 83-79:segaP طراحی و آزمایش الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختنبراساس نظریهسازییگری اجتماعی ledom tnemrevorpmi noitavitom gninrael a gnitset dna gningiseD yroeht msivitcurtsnoc laicos no desab تاریخ دریافت:87/6/11 تاریخ پذیرش:87/9/24 غنچه راهب؟،منصور علی حمیدی1،مهناز اخوان تفتی1،حسین رضابخش1 چکیده {IBمقدمه:هدف این پژوهش ساخت الگوی آموزشی برای بهبود انگیزه آموختنبراساس نظریه سازاییگری اجتماعی بود.
برای ارزیابی و مقایسه انگیزه آموختن در دو گروه آزمایش و گواه،پیش از اجرای الگوی بهبود انگیزه آموختن،پرسشنامه سنجشانگیزه آموختن(پیشآزمون)در دو گروه تکمیل گردید که نتایج آندر جدول 1 نشان داده شده است.
جدول 2)مقایسه انگیزه آموختن در دو گروه مورد آزمایش و گواه پس ازبه کارگیری الگوی بهبود انگیزه آموختن (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمرههای دو گروه در درس مورد آموزش در پایان نیمسال آموزشیدر نشستهای آموزشی،نشاندهنده کارکرد تحصیلی آموزندگان درآن درس است.
جدول 4)روند تغییر نمرههای انگیزه آموختن در سه مرتبه سنجش (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث الگوی آموزشی این پژوهش،نشان میدهد که بهبود انگیزه آموختنتاثیرپذیر از خود تواناپنداری،خودگرانی و خودرسانی آموزندگان استو نشاندهنده آن است که روش همآموزی روشی موثر در بهبودسازههای پژوهش است.
الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن(براساس فعالیت آموزندگان)برای ساختن دانش طراحی شده است.
نتیجهگیری براساس این پژوهش الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن کهبر پایهی نظریه سازاییگری اجتماعی ساخته شده است در بهبودسازههای انگیزه آموختن که همانا خود تواناپنداری،خودگردانی وخودرسانی بوده در ابعاد شناختی،عاطفی و رفتاری موثر بوده استو به کارگیری این الگو به بهبود انگیزه آموختن و کارکرد آموزشی آموزندگان در گروه آزمایش انجامیده است."