چکیده:
مقدمه: این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی به معلمین زن و مرد در رشد مهارتهای هیجانی- اجتماعی آنان پرداخت. روش: مطالعه از نوع طرحهای آزمایشی است که در آن 68 معلم پایههای چهارم و پنجم ابتدایی با حداقل 10 سال سابقه تدریس و مدرک لیسـانس بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (18 زن و 16 مرد) و آزمایش (20 زن و 14 مرد) قرار گرفتند. ابزار سنجش مهارتهای هیجـانی- اجتمـاعی، پرسشنامه هوش هیجانی- اجتماعی بار- ان بود که دارای 90 گویه و 5 عامل درونفردی، بینفردی، سازگاری، مدیریت استرس و خلق عمومی است که توسط سموعی هنجاریابی شده است. مهارتهای هیجانی- اجتماعی در 10 جلسه 2ساعته در حوزه مهارتهای درونفردی و بینفردی آموزش داده شد. یافتهها: عملکرد گروه آزمایش در مهارتهای هیجانی- اجتماعی کلی و خردهمولفههای آن نسبت به عملکرد گروه کنترل بیشتر و تفاوت بین دو گروه معنیدار است. این نتایج پس از 4 ماه در مهارتهای هیجانی- اجتماعی کلی و خردهمولفههای آن، کاهش معنیداری نشان نداد. نتیجهگیری: طراحی برنامههایی برای آموزش معلمان میتواند کمک بالقوه سودمندی برای رسیدن به ابعاد گوناگون هوش هیجانی- اجتماعی نماید. نخستین گام در اجرای برنامههای یادگیری هیجانی- اجتماعی، درگیر نمودن معلمان با این مهارتها و رشد توانمندیهای هیجانی- اجتماعی آنان است
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تحلیل واریانس عاملی طرحهای آمیخته(گروه/عمل آزمایش)به تفکیک جنس(گروه متغیر بین آزمودنی و خردهمقیاسهایهوش هیجانی-اجتماعی متغیرهای درونآزمودنی)نشان داد که همدر گروه مردان و هم در گروه زنان،بین افراد گروه کنترل و آزمایش،پیش از آموزش در خردهمقیاسهای مهارتهای هیجانی-اجتماعیتفاوت معنیداری(05%< p) وجود ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج آزمون تحلیل واریانس عامل طرحهای آمیخته(پیش ازآموزش)به تفکیک گروه نشان داد که بین زنان و مردان درخردهمقیاسهای مهارتهای هیجانی-اجتماعی کلی تفاوت معنیداروجود دارد.
تحلیلنشان داد که در میانگین نمرات تفاضلی مهارتهای هیجانی-اجتماعیکلی گروههای آزمودنی(کنترل و آزمایش)تفاوت معنیداری وجوددارد ولی این تفاوت در بین آزمودنیهای مرد و زن(بهطور کلی و باتوجه به اثر متقابل جنس/گروه)معنیدار نیست(جدول 4).
به این منظور،نه تنهاشناسایی مهارتهای هیجانی-اجتماعی دانشآموزان و پرورش آنهاباید مورد توجه قرار گیرد،بلکه میزان هوش هیجانی-اجتماعیمعلمان،مدیران و مسئولان مدرسه و آگاهی آنان از نحوه استفاده ازمهارتهای یاد شده از یکسو و پرورش و آموزش مهارتهایهیجانی-اجتماعی در معلمان از سوی دیگر میتواند رشد بهینهدانشآموزان را در تمامی ابعاد شناختی هیجانی-اجتماعی وتحصیلی و بهبود شرایط یادگیری تضمین نماید6،32،33،34.
پس از آموزش مهارتهای هیجانی اجتماعی در گروه آزمایش در10 جلسه[مهارتهای درونفردی(خودآگاهی،مدیریت احساسات،مدیریت استرس،مفهوم خود و اعتماد به نفس،هدفمندی)ومهارتهای بینفردی(ارتباط کلامی-غیرکلامی،مهارت گوشدادن،همدلی،افشای خود،ابراز وجود،تصمیمگیری و حل مسئله وحل تعارض)]،تحلیل واریانس تکمتغیره نشان داد که گروههایکنترل و آزمایش پس از عمل آزمایش،در مهارتهای هیجانی-اجتماعی کلی تفاوت معنیداری پیدا کردهاند ولی این تفاوت در بینآزمودنیهای مرد و زن در گروههای کنترل و آزمایش معنیدارنیست.
p. 2002;ASU,sserP (21)- eht dna ecnegilletni lanoitomE."