چکیده:
مقدمه: بهمنظور بررسی تفاوت تاثیر رویدادهای خوشایند و ناخوشایند در حافظه، این پژوهش به بررسی تاثیر محتوای عاطفی تکالیف بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار دانشجویان پرداخت. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی است و با انتخاب و تخصیص تصادفی 90 نفر از دانشجویان بهصورت انفرادی اجرا شد. به هر آزمودنی یکی از تکالیف دارای بار عاطفی مثبت، خنثی یا منفی داده شد. سپس با دو روش برای سنجش حافظه آشکار و حافظه ناآشکار، میزان یادآوری تکالیف عاطفی اندازهگیری شد. یافتهها: تکلیف عاطفی (مثبت، منفی و خنثی) تاثیر متفاوتی بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار داشتند. در حافظه آشکار، بهترین عملکرد مربوط به تکالیف عاطفی مثبت و کمترین عملکرد حافظه، در تکلیف منفی بود. عملکرد حافظه ناآشکار در هر دو نوع تکالیف عاطفی مثبت و منفی بهتر از تکلیف خنثی بود. نتیجهگیری: حافظه آشکار نسبت به مسایل عاطفی مثبت و خوشایند بیشترین کارآیی را دارد؛ کمترین میزان کارآیی حافظه مربوط به مسایل عاطفی ناخوشایند و منفی است. در حافظه ناآشکار خوشایند (مثبت) یا ناخوشایند (منفی) بودن مسایل عاطفی موجب بهتر بهخاطر سپردن اطلاعات میشود، اما مطالبی که دارای محتوای خنثی هستند، کمترین میزان تاثیرگذاری را بر حافظه ناآشکار دارند.
خلاصه ماشینی:
"اثر محتوای عاطفی تکالیف بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار دانشجویان ticilpxe no tnetnoc lanoitome tnemngissa fo tceffE stneduts fo noitcnuf yromem ticilpmi dna تاریخ دریافت:88/6/24 تاریخ پذیرش:89/1/24 حسین زارع1،علیرضا مهدویان*،پروانه نهروانیان1 چکیده {IBمقدمه:به منظور بررسی تفاوت تاثیر رویدادهای خوشایند و ناخوشایند درحافظه،این پژوهش به بررسی تاثیر محتوای عاطفی تکالیف بر عملکردحافظه آشکار و ناآشکار دانشجویان پرداخت.
به منظور افزایش تعمیمپذیرینتایج پژوهشهای قبلی،همچون پژوهش بارتون و همکاران وبررسی تفاوتهای احتمالی فرهنگی در این زمینه،هدف از انجامپژوهش حاضر،بررسی تاثیر متنهایی با بار مثبت،منفی و خنثیروی عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث از یافتههای مهم این پژوهش،بالاترین عملکرد حافظه،درحافظه آشکار و ناآشکار،در تکالیف مثبت است.
همچنین در حافظه ناآشکار که با اثرآمادهسازی سنجیده شد،در تکالیف مثبت آمادهسازی بیشتریدیده شد که با پژوهشهای انجام شده ذکر شده[19،20،21،22،23]همسو است که به اثر هیجان بر افزایش آمادهسازی پیبردهاند.
در عوض،درحافظه ناآشکار بالاترین عملکرد در تکالیف مثبت و به ترتیب درتکالیف منفی و خنثی است،که این نتایج نشاندهنده عملکردحافظه ناآشکار(اثر آمادهسازی)،تحت تاثیر محتوای عاطفی استو متون عاطفی اعم از مثبت یا منفی نسبت به متون خنثی باعثافزایش عملکرد حافظه ناآشکار میشود.
عملکرد حافظه آشکار در تکالیف خنثی نسبت به تکالیف منفینشان میدهد که متون منفی براساس مشکلاتی که افراد به طورروزمره با آنها مواجه هستند،نوشته شده است.
همچنانکه دیده شد،اثرگذاری نوع تکلیف در حافظه آشکاربه ترتیب با تکالیف مثبت،خنثی و منفی بوده است،در حالیکه درحافظه ناآشکار به ترتیب با تکالیف مثبت،منفی و خنثی بوده است.
2004 2-rof yromem ticilpxe dna ticilpmI.
ngoC suoicsnoC 27-,HJ nodworG,N drofdeM,B yelreirB,AE regnisneK esaesid s'remiehzlA dna gniga lamron fo stceffE."