چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی و مؤلفههای آن (درک هیجان، کنترل هیجان، مهارتهای اجتماعی و خوشبینی) با رضایت از تحصیل در دانشآموزان دختر و پسر بود. روش: 386 دانشآموز از دبیرستانهای شهر شیراز بهشیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای هوش هیجانی و رضایت از تحصیل را تکمیل کردند. دادههای بدست آمده با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از ارتباط مثبت بین هوش هیجانی و رضایت از تحصیل است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از مؤلفههای هوش هیجانی، دو مؤلفه درک هیجان و خوشبینی پیشبینیکننده مثبت و معنادار رضایت از تحصیل میباشند. همچنین نمره کل هوش هیجانی، نمره مؤلفه درک هیجان و نمره کل رضایت از تحصیل در دختران بیشتر از پسران بود. نتیجهگیری: هوش هیجانی بهویژه مؤلفه خوشبینی بیشترین سهم را در پیش بینی رضایت از تحصیل ایفا میکند. علاوه بر این، وجود تفاوت در هوش هیجانی و رضایت از تحصیل دانشآموزان دختر و پسر لزوم توجه متولیان تعلیم و تربیت را به تفاوتهای جنسیتی آشکار می سازد.
خلاصه ماشینی:
"رابطه هوش هیجانی و رضایت از تحصیل در دانشآموزان The relationship between emotional intelligence and academic satisfaction in students تاریخ دریافت:1389/5/20 تاریخ پذیرش 1389/11/19 راضیه شیخ الاسلامی*،ساره احمدی1 Sheykholeslami R.
Msc کیده {IBمقدمه:هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه هوش هیجانی و مؤلفههای آن(درک هیجان،کنترل هیجان،مهارتهای اجتماعی و خوشبینی)با رضایتاز تحصیل در دانشآموزان دختر و پسر بود.
براین اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بینهوش هیجانی و رضایت از تحصیل انجام شد و درصددپاسخویی به این سوالها بود که آیا هوش هیجانی با رضایت ازتحصیل رابطه دارد؟آیا مؤلفههای هوش هیجانی(درک هیجان،کنترل هیجان،مهارتهای اجتماعی و خوشبینی)،رضایتاز تحصیل دانشآموزان را پیشبینی میکند؟کدام یک از مؤلفههایهوش هیجانی پیشبینی کننده قویتر رضایت از تحصیلمیباشد؟و آیا بین میانگین نمرات دختران و پسران درهوش هیجانی و رضایت از تحصیل تفاوت معناداری وجود دارد؟ وش مشارکتکنندگان پژوهش شامل 421 نفر از دانشآموزاندبیرستانهای شیراز بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.
جدول 5-مقایسه هوش هیجانی،مؤلفههای آن و رضایت از تحصیل در دختران و پسران(به تصویر صفحه مراجعه شود) حث یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که هوش هیجانی رابطه مثبتو معنادار با رضایت از تحصیل دانشآموزان دارد.
The relationship between life satisfaction and general health in students of college of education and psychology.
Effect of emotional intelligence on college students' life satisfaction.
The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students.
The effect of emotional intelligence and self determination on the life quality in Shiraz University students[Dissertation].
Normalization Petrides and Furnham' emotional intelligence questionnaire among college and high school students in Isfahan city[Dissertation]."