چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تاثیر خودکارآمدی عمومی ادراکشده بر پردازش چهرههایهیجانی انجام شد. روش: 30 دانشآموز دارای خودکارآمدی بالا و 30 دانشآموز دارای خودکارآمدی پایین براساس نمرات پرسشنامه باورهای خودکارآمدی و انجام یک مصاحبه بالینی نیمه ساختاریافته برگزیده شدند و سپس تکلیف اصلاحشده داتپروب تصویری بر روی آنها اجرا گردید. از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس چندعاملی برای تحلیل نتایج استفاده گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دارای خودکارآمدی پایین نسبت به چهره هیجانی خشمگین، گوشبهزنگیتوجهی نشان میدهند در حالی که دانشآموزان دارای خودکارآمدی بالا نسبت بههمین چهره اجتناب توجهی نشان میدهند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که خودکارآمدی عمومی میتواند باعث ایجاد سوگیری پردازشاطلاعات نسبت به چهره هیجانی خشمگین گردد.
خلاصه ماشینی:
"تاثیر خودکارآمدی ادراک شده برپردازش اطلاعات چهرههای هیجانی The influence of perceived self-efficacy on information processing of emotional faces تاریخ دریافت:1389/5/18 تاریخ پذیرش:1390/1/25 حسن شفیعی*؟؟؟،عبد الله معتمدی1 کیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر خودکارآمدی عمومی ادراک شدهبرپردازش چهرههای هیجانی انجام شد.
این پژوهش دردو مرحله انجام گرفت در مرحله اول برای غربالگریخودکارآمدی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای،پرسشنامه خودکارآمدی در بین دانشآموزان توزیع گردید سپسدر مرحله دوم براساس نمرات بدست آمده از پرسشنامه باورهایخودکارآمدی،افراد گروه نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده وبراساس فرایندهای دو نیمه کردن برمبنای میانه Median Split) (Procedures به دو گروه خودکارآمدی بالا و پایین تقسیمشدند.
نمرات سوگیری توجهمحاسبه شده برای هریک از چهرهها در یک طرح تحلیل واریانسچند عاملی 2(خودکارآمدی:بالا و پایین)*2(نمرات سوگیری توجه:چهرههای هیجانی خشمگین و شاد)مورد بررسی قرار گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1-نمرات سوگیری توجه(هزارم ثانیه)نسبت به چهره هیجانی خشمگین در دو گروه خودکارآمدی بالا و پایین حث پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر خودکارآمدی عمومیادراک شده برپردازش اطلاعات هیجانی چهرهای انجام گرفت.
نتایج این پژوهش در جهت تایید پژوهشهای قبلیصورت گرفته در مورد وجود سوگیریهای پردازشی مرتبط باخودکارآمدی است و نشان داد آزمودنیهایی که دارایخودکارآمدی عمومی بالاتری هستند کمتر به محرک هیجانیچهره خشمگین توجه کرده و از آن اجتناب میکنند.
تیجهگیری به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که داشتن خودکارآمدی پایین باعث ایجاد سوگیریهای شناختی در پردازش چهرههایهیجانی و ایجاد گوش به زنگی توجهی نسبت محرکتهدیدکننده چهره خشمگین میشود.
Perceived self-efficacy in cognitive development and tuctioning Educ Psychol."