خلاصه ماشینی:
"معیار- هایی که در این آمار بکار رفته عبارتند از:قابلیت مطالعه روزنامه و پاسخگویی به سؤالاتی که مربوط به متون آن میشد،قابلیت استفاده کردن از راهنمای تلفن،پاسخگویی به سؤالات فرمهای متفاوت(مانند: تقاضای کار،تامین اجتماعی،باز کردن حساب در بانک و غیره)،قابلیت نوشتن چک،توانایی درک جدول زمانی برنامه حرکت اتوبوسها،مطالعه مقایسهای دیگری نیز با به کار بردن همان معیارها توسط دانشگاه تگزاس در طول سالهای 1971 تا 1976 انجام گرفت که تأکید بیشتری بر تواناییهای انجام امور روزانه زندگی داشت،این امور شامل انجام وظایفی مانند:حساب کردن میزان مصرف بنزین اتومبیل خود شخص، پرداخت صحیح پول خرد،و پی بردن به نقصان پولی که بدانها پرداخت میشد،میگردید.
در طول نشستی که درباره مشکلات مهاجرت در لوگزامبورگ،در روزهای چهارم و پنجم ماه می1982 با تشریک مساعی یونسکو صورت گرفت،نمایندۀ کشورهای اروپایی چنین اظهار داشت:«همه میدانیم که میزان شکست و واپس (به تصویر صفحه مراجعه شود) ؟رایی 60 درصد از فرزندان مهاجرین در امر تحصیل که در نتیجه منجر به ترک تحصیل می- شود هنوز بحدی جدی میباشد که فقط با اعمال نظام آموزشی جاری در کشورهای میزبان نمیتوان آنها را از این مشکل رهایی داد.
این برنامه بشکلی طرحریزی شده که هدفش محدود کردن و از بین بردن عوامل و شرایطی است که باعث بیسوادی میگردد و عملا اولویتهای آن شامل دقیقتر و بیشتر نمودن تحقیقات ملی،برنامه- ریزی و آموزش افراد مستعد و علاقمند به کار مبارزه با بیسوادی و تشکیل برنامههای محلی بشکل تعاونی به منظور مهیا نمودن زمینههای یکی کردن و ادغام ثبتنام در نظام آموزش رسمی و استراتژیهای سوادآموزی میشود و هدف آن تا آخر دورۀ برنامه پنج ساله،محدود نمودن و حتی معکوس کردن روند افزایشی شمار بیسوادی میباشد،و تا آنجا که به یونسکو مربوط میگردد فعالیتهای این برنامه در چهار جهت هدایت خواهد شد."