خلاصه ماشینی:
دکتر کریم مجتهدی فلسفه،اسلام و غرب آشنایی غربیانبا فلسفههای اسلامیدر قرون وسطااز سلسله سخنرانیهای انجمنحکمت و فلسفه(به تصویر صفحه مراجعه شود)مسألۀ آشنایی غربیان با فلسفههای اسلامی درقرون وسطا جنبهای صرفا تاریخی دارد و فقط بر اساساسناد و مدارک است که میتوان حدود و ثغور زمانی ومکانی آن را تعیین کرد و فهرستی از ترجمهها واقتباسهایی که در آن دوره،از آثار فلاسفۀ مسلمان بهزبان لاتینی نوشته شده است تهیه کرد و یا به نسخه-شناسی خطی و یا حتی چاپی پرداخت.
از لحاظ تاریخی،متخصصانمعمولا برای آشنایی غربیان با فلسفههای اسلامی قائلبه سه و یا چهار دوره میشوند-بدون اینکه تداخلاحتمالی آنها را منکر شوند-ما در این جا مسأله را-بهاجمال-در سه دورۀ تاریخی مورد مطالعه قرارمیدهیم: &%09209FYKG092G% 1-مرحلۀ اول:حدودا پس از روی کار آمدنکارولنژینها،در نیمۀ دوم قرن هشتم میلادی،آغازشده ولی بیشتر در قرن دهم و یازدهم و اول قرندوازدهم اهمیت پیدا کرده است.
در مورد حوزۀ آکسفورد بایدیادآور شد که همیشه ترجمهها از خارج یعنی ازطلیطله و صقلیه به این حوزه نمیرسیده است بلکه دراواسط قرن سیزدهم میلادی شهر آکسفورد خود مبدلبه دارالترجمۀ بسیار قوی و معتبری شده است که درآن جا زبانهای بسیار مختلف از جمله یونانی و عربی بهنحو دقیق تدریس میشده است و مراکزی برای مطالعهدقیق علوم و فلسفههای اسلامی به وجود آمده بودهاست.
از کسانی که در غرب به نحو مستقیم ولی به طرزبسیار جالب توجه تحت تأثیر این افکار قرار گرفتهاند،گوندی سالوی همان مترجم پرآوازۀ ابن سینا است کهالبته خود،مؤلف عارف مسلکی نیز بوده است.