چکیده:
درآمدهای مالیاتی یکی از پایدارترین منابع جهت تأمین هزینههای حاکمیتی دولتها میباشند و از این رو، نظام مالیاتی یک جزء مهم و مؤثر در اقتصاد کشورهای مختلف محسوب میگردد. بنابراین، همواره افزایش کارایی وصول از طریق ارتقاء درجه تمکین مالیاتی پایههای موجود و همچنین معرفی پایههایی با درجه تمکین بالا مدنظر بوده است. به طوریکه در ایران و تعداد زیادی از کشورها به دنبال تحقق هرچه بیشتر نقش مالیات در زمینه اهداف مزبور، مالیات برارزشافزوده به عنوان پایه جدید مالیاتی مطرح شده است. این مالیات در سطح جهانی برای نخستین بار در سال 1918 توسط یک بازرگان آلمانی به نام فون زیمنس مطرح شد و در مقایسه با سایر مالیاتهای مرسوم مالیات جدیدی به شمار میرود که از کارایی و کارامدی بیشتری در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی برخوردار میباشد. از این رو، اقتصاددانان این سیستم مالیاتی را برای رفع یا کاهش اختلال و نارساییهای مالیاتی سنتی و همچنین افزایش درآمد دولت توصیه میکنند.
خلاصه ماشینی:
مقايسه تطبيقي تمکين ماليات برارزش افزوده در کشورهاي منتخب دفتر تحقيقات و سياست هاي مالي 1 الهام غلامي 2 عليرضا نظري درآمدهاي مالياتي يکي از پايدارترين منابع جهت تأمين هزينه هاي حاکميتي دولت ها مي باشند و از اين رو، نظام مالياتي يک جزء مهم و مؤثر در اقتصاد کشورهاي مختلف محسوب مي گردد.
علاوه براين ، با توجه به شواهد تجربي بين المللي ، ماليات بر ارزش افزوده يکسري ويژگي هاي منحصربفردي دارد که آن را به سيستمي جالب و مورد علاقه براي کشورهاي جهان تبديل نموده و امروزه به عنوان متداولترين نوع از ماليات بر مصرف عمومي مطرح است ، به طوري که تا اواسط سال ٢٠٠٦ تقريبا ١٤٠ کشور اين ماليات را در سيستم مالياتي خود لحاظ نمودند و همچنين ، سهم ماليات ١.
بنابراين ، نتايج حاصل از محاسبه نرخ تمکين ماليات برارزش افزوده ايران و ساير کشورهاي مدنظر براساس رابطه (١) به شرح جدول (١) است .