چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش صمیمیت اجتماعی دختران فراری انجام شد. در این پژوهش از طرح خط پایه چندگانه با ورود پلکانی به درمان استفاده شد. به منظور اندازه گیری میزان صمیمیت اجتماعی، آزمون صمیمیت اجتماعی میلر به کار برده شد.آزمودنی های پژوهش، 3 دختر فراری مرکز ارشاد شهر اصفهان بودند که به تصادف از میان کسانی انتخاب شدند که نمره صمیمیت اجتماعی پایینی داشتند. تحلیل داده ها با استفاده از ترسیم نمودار روند و تعیین اندازه اثر با استفاده از تحلیل درون موقعیتی، بین موقعیتی و موقعیت های مشابه انجام شد. نتایج تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی نمودار داده ها حاکی از تفاوت معنادار بین موقعیت مداخله و خط پایه هر سه آزمودنی بود (با PND 100% برای آزمودنی 3 و 75% برای آزمودنی 1و2). همچنین در موقعیت پیگیری عملکرد هر 3 آزمودنی حفظ شده بود. بنابراین، آموزش تحلیل رفتار متقابل می تواند با بهبود مهارت های ارتباطی، صمیمیت اجتماعی را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری شهر اصفهان :یک پژوهش مورد- منفرد زینب کاظمی ١* کارشناسی ارشد روان شناسی ، دانشگاه اصفهان حمید طاهر نشاط دوست استاد گروه روان شناسی ، دانشگاه اصفهان محمد باقر کجباف دانشیار گروه روان شناسی ، دانشگاه اصفهان احمد عابدی استادیار گروه روان شناسی ، دانشگاه اصفهان سمیه آقامحمدی کارشناسی ارشد روان شناسی ، دانشگاه اصفهان اصفهان سعید صادقی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتـار متقابـل بـر افـزایش صـمیمیت اجتمـاعی دختـران فراری انجام شد.
بنابراین ، باتوجه به اهمیت برقراری روابط گرم و متعهدانه در اوایل بزرگـسالی و همچنـین پایین بودن مهارت های اجتماعی دختران فراری و بـالاخص مهـارت هـای بـین فـردی لازم در زمینۀ برقراری روابط نزدیک ، این پژوهش با هدف ارتقاء صمیمیت اجتمـاعی دختـران فـراری انجام شده است .
بنابراین ، این پژوهش با هدف بررسـی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش میزان صمیمیت اجتماعی دختران فراری انجام شده است .
analysis between similar conditions یافته ها نمودار ۱:اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی افراد نمونه در یک طرح خط پایۀ چندگانه با شرکت کنندگان بر اساس تحلیل دیداری نمودار داده های آزمودنی ۱،خط میانه ، خط روندو محفظۀ ثبـات آن ها به قرار زیربه دست می آید: نمودار ۲:خط میانه ، خط روند و محفظۀ ثبات آزمودنی ۱ جدول ۲: نتایج تحلیل دیداری درون موقعیتی و بین موقعیتی نمودار داده های آزمـودنی ۱را طبق فرم پیشنهادی تحلیل دیداری درکتاب روش شناسـی طـرح هـای مـورد-منفـرد در علـوم رفتاری و پزشکی (فراهانی و همکاران ، زیر چاپ ) نشان می دهد: جدول ۲:متغیرهای تحلیل دیداری درون موقعیتی و بین موقعیتی داده های آزمودنی ۱ درون موقعیتی بین موقعیت ها ١- توالی موقعیت ها A1 B2 ١- مقایسۀ موقعیت B A ٢- طول موقعیت ها ٣ ٨ ٢- تغییرات روند ٣- سطح ٢,١- تغییر جهت ٣,١- میانه ٩١ ٤٢ ٢,٢- اثر وابسته به هدف مثبت ٣,٢- میانگین ٤٠/٣٣ ٨٣/٢٥ ٢,٣- تغییر ثبات باثبات بی ثبات ٣.