چکیده:
اخذ عوارض الکترونیکی جزیی از سیستمهای حمل و نقل هوشمند است که امکان اخذ عوارض در بزرگراهها را بدون توقف خودرو فراهم میکند این کار به کمک تجهیز خودرو با ترانسپوندر(تگهای الکترونیکی)، ارتباط بیسیم سنسورها در جاده و در کنار جاده و سیستمهای رایانهای سختافزاری و نرمافزاری انجام میشود. این امر میتواند به کاهش ترافیک افزایش کارایی، بهینهسازی زمان سفر و کاهش آلودگی کمک کند. اما بی تردید موفقیت هر نوع فناوری جدید به میل و پذیرش استفاده کنندگان آن سیستم برمیگردد. هدف اصلی این تحقیق بررسی و شناساییی عوامل موثر بر انطباقپذیری شهروندان با سیستم اخذ عوارض الکترونیک است.این تحقیق از لحاظ نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را اعضای اتحادیه کامیونداران شهرستان آباده تشکیل میدهد. روش نمونهگیری آن تصادفی ساده است و از ابزار گردآوری اطلاعات را پرسشنامه تشکیل میدهد.نتایج این تحقیق نشان داد که ادراک از سودمند بودن تاثیر بیشتری نسبت به سهولت استفاده بر نگرش افراد در این زمینه دارد و این عامل تاثیر زیادی بر انطباقپذیری شهروندان با سیستم اخذ عوارض الکترونیکی دارد.
خلاصه ماشینی:
"چنگ جو و همکاران 3 در سال 2011 با ارائه یک مدل مفهومی در زمینه پذیرش فناوری، به بررسی رابطه تئوری رفتار برنامه ریزی شده و سه متغیر اضافی تغییر برداشت، نگرش دولت و ریسک سرمایهگذاری به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تمایل رانندگان اتوبانها در پذیرش سرویس اخذ عوارض الکترونیکی پرداختند و تأثیر مثبت و معناداری بین کلیهی این عوامل و تمایل به کاربرد سیستم اخذ عوارض الکترونیکی به دست آوردند.
Glob and Regarl Venkatesh et al Chang jou et al بنابراین، این تحقیق تلاش میکند تا نیازهای کاربران برای پذیرش خدمات الکترونیک را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا هدف اصلی این تحقیق مشخص کردن و تصویرسازی عوامل مهمی است که بر پذیرش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی توسط شهروندان تأثیر میگذارد.
جدول شماره 1: مقدار میانگین، انحراف معیار و آلفای کرونباخ برای هریک از متغیرها آلفای کرونباخ انحراف معیار میانگین متغیرها 81 /0 82 /0 58/2 ادراک از سودمند بودن 85 /0 85 /0 97/2 سهولت استفاده 77 /0 01/ 1 81/2 نگرش 89 /0 76 /0 86/2 هنجارهای ذهنی 83 /0 32 /1 14/2 کنترل رفتار درک شده 96 /0 12 /1 90/2 تمایل به انطباقپذیری یافتههای تحقیق آمار توصیفی دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که کلیهی پاسخگویان مرد میباشند و 48 درصد آنها دارای سطح تحصیلات زیر دیپلم و 52 درصد دارای سطح تحصیلات دیپلم و بالاتر میباشند.
بر اساس مدل نهایی این تحقیق میتوان گفت که نتایج تحقیق نشان میدهد که ادراک از سودمند بودن تأثیر بیشتری نسبت به سهولت استفاده بر نگرش افراد در این زمینه دارد و این عامل تأثیر بالایی بر تمایل به انطباقپذیری با سیستم اخذ عوارض الکترونیکی دارد که مسئولان امر در این زمینه باید این نکته را مد نظر قرار داده تا از این طریق بتوانند میزان پذیرش افراد را افزایش دهند."