چکیده:
هدف اصلی این مقاله تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی در راستای مولفه های آموزش جهانی می باشد. مولفه های پژوهش شامل آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت هستندکه لازمه تربیت شهروند جهانی در هزاره سوم می باشند و توسط سازمان هایی چون یونسکو و یونیسف نیز دنبال می گردند. در واقع با توجه به اقتضائات عصر جهانی شدن، نادیده گرفتن تحولات جهانی در حوزه برنامه ریزی درسی موجب دور بودن فضای مدرسه از زندگی واقعی دانش آموزان شده است. بدین ترتیب در این پژوهش کتاب های درسی دوره ابتدایی بعنوان مهم ترین منبع آموزشی مورد تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود تا چه حد در راستای مولفه های آموزش جهانی می باشند. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش آنتروپی شانون و نیز تحلیل کیفی بوده و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش ها و تمرین ها، تصاویر) در مجموع 3349 صفحه از کتب دوره ابتدایی را شامل می شود. جامعه آماری، کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی، شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1388-1387 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی را شامل می شود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به هر سه مولفه آموزش جهانی یعنی آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت به یک نسبت، ولی با توجه به حجم کتاب ها یعنی 3349 صفحه در حد کم پرداخته شده است. و این در حالی است که هر یک از خرده مولفه های آموزش های مذکور بصورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته و کتب درسی نیز به یک نسبت مولفه های آموزش جهانی را تحت پوشش قرار نداده اند.
This study is mainly a content analysis of primary education textbooks in ter ms of peace education as well as environmental and health education pursued by Unesco and Unicef as prerequisites of global citizenship education in the third millennium. In fact, ignoring world development has resulted in isolan ng the school from real life. Therefore. in this study primary education textb: -oks were examined as the most important learning resources in order to explo-e how well they are in line with world education elements. The methods used were the Shannon entropy and qualitative analysis. The unit of analyses were .ext, questions, exercises, and pictures of a total of 3349 pages of primary schoo I textbooks. Results indicated that all world education elements were rather equally, yet insufficiently, treated in the textbooks. However, unbalanced attention paid to each element across different subjects.
خلاصه ماشینی:
Global education محیط زیست برای تربیت یک شهروند جهانی در نظر گرفته شود.
بررسی میزان توجه به آموزش صلح برای تربیت شهروند جهانی در کتابهای درسی دوره ابتدایی.
2. بررسی میزان توجه به آموزش محیط زیست برای تربیت شهروند جهانی در کتابهای درسی دوره ابتدایی.
میزان توجه به آموزش سلامت برای تربیت شهروند جهانی تا چه حد است؟ روش پژوهش در این مقاله از روش تحلیل محتوی استفاده شده است.
{%{Jیافتههای تحقیق: الف:یافتههای کمی پژوهشJ} بخش اول یافتههای این پژوهش شامل تحلیل کمی کتابهای درسی دوره ابتدایی براساس سه مؤلفه آموزش جهانی(آموزش صلح،آموزش محیط زیست و آموزش سلامت)در بیست سؤال طراحی شده میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 9 نشان میدهد که بیشترین ضریب اهمیت از مؤلفههای آموزش صلح مربوط به حس همبستگی،و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شناخت تنوع و تفاوتهای فردی و احترام به شأن انسان و نفی تمایزات قومی،نژادی و مذهبی میباشد و به فرهنگ گذشت و بخشش،احساس مسئولیت در برابر دیگران،دگرپذیری و دوستداشتن دیگران تقریبا به یک نسبت توجه شده است.
در مواردی در کتب درسی دوره ابتدایی،شامل بودن مؤلفههایی چون همدردی با دیگران،احساس مسولیت در برابر دیگران و دوست داشتن دیگران تنها برای افراد خاصی که از جایگاه بخصوصی برخوردار میباشند و پوشش مسایلی در رابطه با جنگ باعث ایجاد تناقض و خنثی شدن مولفههای آموزش صلح شده است.