چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی ادراک از رفتار معلم با خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ی راهنمایی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری تمامی دانش آموزان دوره ی راهنمایی شهر شیراز بوده اند که با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از میان نواحی چهارگانه ی شیراز، ناحیه ی 4 و از فهرست مدارس ناحیه ی 4، مشتمل بر 14700دانش آموز و 85 کلاس، 6 مدرسه (3 مدرسه ی دخترانه و 3 مدرسه ی پسرانه) انتخاب شد. این مدارس دربرگیرنده ی 8 کلاس دخترانه و 8 کلاس پسرانه(به تفکیک پایه، 6 کلاس سوم، 6 کلاس دوم و 4 کلاس اول) بود. در مجموع تعداد افراد نمونه 473 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های ادراک از رفتار معلم، خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمونt گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی به طورکلی و نیز به تفکیک جنسیت و پایه، در مجموع رابطه ای معنادار وجود داشت، اما در پایه های اول دختر و پسر و سوم دختر رابطه ی بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره ی تحصیلی معنادار نبود؛ افزون بر این، در پایه ی اول دختر و پسر بین ادراک از رفتار معلم با عملکرد تحصیلی رابطه ای معنی دار وجود نداشت و بین گرایش (به خود، خانواده، همسالان، مدرسه و معلم) و ادراک از رفتار معلم رابطه مثبت و معنادار بود؛ در حالی که بین ادراک از رفتار معلمان علوم و ریاضی تفاوت معنادار نبود.
خلاصه ماشینی:
"» که به منظور آزمودن این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد کـه نتیجه در جدول (١) آمده است : - Educational performance test جدول ١- رابطه ی بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره ی تحصیلی دانش آموزان انحراف ضریب سطح متغیرها تعداد میانگین استاندارد همبستگی معناداری ادراک از رفتار 12,11 83,47 473 معلم 0/01 0/34 خودپنداره ی 13,87 81,81 473 تحصیلی همان گونه که در جدول (١) مشاهده می شود، مقدار ضریب همبستگی برابـر ٠/٣٤ اسـت ایـن مقدار در سطح ٠١/ ٠معنادار شده است و از آنجا که سـطح قابـل قبـول معنـاداری کـم تـر از ٠/٠٥ می باشد، نتیجه می گیریم که بین ادراک از رفتار معلـم و خودپنـداره ی تحـصیلی دانـش آمـوزان رابطه ی معنادار وجود دارد.
جدول ١٢ -رابطه ی بین ادراک از رفتار معلم و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ی دوم انحراف ضریب سطح متغیرها تعداد میانگین استاندارد همبستگی معناداری ادراک از رفتار 10 77,97 98 معلم 0/02 0/22 عملکرد 24,73 154,59 98 تحصیلی همان گونه که در جدول١٣ مشاهده می شود، مقدار ضریب همبستگی برابر ٠/٢٢ گردیـده کـه این مقدار در سطح ٠/٠٢ معنادار شده است و از آنجا که سطح قابل قبول معنـاداری کمتـر از ٠/٠٥ می باشد، نتیجه می گیریم که بین ادراک از رفتار معلـم و عملکـرد تحـصیلی دانـش آمـوزان پـسر پایه ی دوم رابطه ی معنادار وجود دارد."