چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطه ی نشر دانش (تسهیم دانش)[1] و سطوح یادگیری سازمانی[2] است. متغیرهای مورد سنجش نشر دانش؛ یادگیری سطح فردی، گروهی، سازمانی و ابعاد ساختار یادگیرنده بودند. نمونههای تحقیق از بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شده و شامل کلیه ی دانشکده ها و سایر بخش های سازمانی میشدند. پرسشنامههای این مطالعه میان 130 نفر از کارکنان توزیع شدند که تعداد 101 پرسشنامه قابل استفاده در تحلیل نتایج تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دهنده ی ارتباط معنادار بین متغیرهای نشر دانش و یادگیری سطوح فردی- گروهی با سطح سازمانی هستند. مدل های تحلیل مسیر نمایانگر عدم هم افزایی برخی ابعاد یادگیری به منظور تسهیل نشر دانش در جامعه ی مورد بررسی می باشند.
The main purpose of this study is to investigate the extent to which knowledge sharing affect levels of organizational learning. The research samples have been selected from all employees among faculties and other organizational units in Shahid Chamran University of Ahvaz. The Jacobs & Roodt’s knowledge sharing and Watkins & Marsick’s long version DLOQ questionnaires were distributed to 130 participants and finally، the analysis was based on 101 usable questionnaires. The regression analysis results suggest that there is a significance relation between knowledge sharing and levels of organizational learning، and provided models fit to the data. Path analysis revealed that some of the learning variables are not correlated with knowledge sharing.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل عاملی گویههای نشر دانش منطبق با عوامل مورد انتظار بود، ولی در مورد سطوح یادگیری تعدادی از گویهها بر بیش از یک عامل و تعدادی دیگر بر عاملی غیر از عامل پیشنهاد شده برای آن گویه نشان داده شدند که تفسیر آن میتواند همبستگی بالای متغیرهای مورد سنجش(ارتباط ابعاد یادگیری در سازمان)،معنا یافتن برخی از جنبههای یادگیری در چند سطح یا سطوح دیگری از یادگیری در سازمان مورد مطالعه و یا نیاز به پالایش و یا تغییر برخی گویهها برای دستیابی به روایی بالاتر در تعیین ابعاد یادگیری سازمانی باشد.
برای ایجاد و انتخاب این دو مدل ساده ساختاری پس از تعیین مدلهای اولیه براساس مبانی تئوریکی و در نظر گرفتن تمامی مسیرها و همبستگیهای ممکن برای انجام تحلیل اکتشافی{o2o}با استفاده از جستجوی تشخیصی{o3o}نرمافزار soma ،مدل اول ارتباط سطوح سازمان یادگیرنده با نشر {o(1)- kcilerog o} {o(2)- yrotarolpxe o} {o(3)- hcraes noitacificeps o} دانش(مدل 1)و مدل دوم ارتباط نشر دانش و سطوح یادگیری سازمانی(مدل 2)بود که از میان تمامی مدلهای مشابه و مدل صفر بهترین برازش )000.
در این مورد به دو نکته باید (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل 5:نتایج تحلیل مسیر نشر دانش و ابعاد یادگیری سازمانی توجه کرد یکی میزان همبستگی بین متغیرهاست که ممکن است باعث عدم تفکیک و تأثیرگذاری آنان از طریق سایر متغیرها شده باشد،نکته دیگر اینکه ممکن است فرایندهای ضعیف سازمانی و ساختار کنونی عملا باعث حذف این ابعاد از مجموعه عوامل تأثیرگذار بر یادگیری سطح سازمانی شده باشد،که در این صورت میتوان به دنبال بررسی و حل مشکل بود."