خلاصه ماشینی:
"به هنگام خواندن تاریخ سیاسی اشکانیان و پس از فراغت از آن،همواره در این اندیشهایم که به راستی کسانی که به نام اشک نزدیک به پنج سده بر ایران فرمان راندند و یا مردمی که این فرمانروایی را حدود پنج قرن تجربه کردند،در سایهء آن زیستند،آن را پذیرفتند و یا با آن به کنار آمدند از چه فرهنگی برخوردار بودند و مظاهر مدنی آنها کدام بودهاند؟ گاهی به گونهای تحقیرآمیز احساس میکنیم که امروز اطلاعات ما دربارهء جنایتکاری معاصر و یا مخترعی بسیار کوچک به مراتب بیشتر است از آنچه دربارهء 470 سال تاریخ پرهیاهو میدانیم.
در اینجا باری دیگر باید به این نکتهء بسیار مهم اشاره کنیم که ما دیگر،با وجود زبانها و یا لهجههای پارتی،سغدی،خوارزمی و سکایی و غیره، نمیتوانیم زبانها و لهجههای فارسی میانه را بهطور عام پهلوی بنامیم و بهتر است که از اصطلاح پهلوی تنها برای زبان یا لهجهء پارتی استفاده کنیم31.
من با توجه به عناصر کهن ایران داستانها بر این باورم که داستانهای حماسی و بسیاری از عناصر اساطیری ما کهنتر از اشکانیان هستند و تقریبا همهء اسطورهها ریشه در سیاهیهای تاریخ و دوره آریایی و دوره مشترک هند و ایرانی دارند،تنها انتقال شفاهی حماسهها و اسطورهها آنها را از صافی 470 سالهء دورهء اشکانیان گذرانده است.
,Iranisch-semitische Kulturbegegnungen in partischer Zeit,KIln/Opladen,1960; -Die Religionen Irans,Stuttgart,1965; -Hochgottglaube im alten Iran,Upsala-Leipzig,1938; -``Quelques rapports entre Juifs et Iraniens E lepoque des Parthes'''', Vetus Testamentum,Leiden,1957; -Religionens varld,Stockholm,1953; -Some Remarks on Riding Costume and Articles of Dress among Iranian Peoples in Antiquity."