خلاصه ماشینی:
"15 شاخصههای انحطاط و انحرافجامعه برای درک عمیق و صحیح فضای عصر امام سجاد(ع)معرفی شاخصههای انحطاط و انحراف و پیامدهایآن در جامعه ضروری است که عبارتند از: 1-منع حدیث و جلوگیری از روایت و کتابتسنت پیامبر(درواقع حذف فضائل اهل بیت(ع)) 2-نفوذ و گسترش قصهسرایی اهل کتاب نومسلمان و شاعران؛ 3-مهجوری و بیتوجهی به قرآن 4-اعتقاد به حاکمیت و حکومت احادیث بر قرآن 5-اعتقاد به اعتبار و حجیت سخن صحابه 6-اعتقاد به حق تشریع و قانونگذاری برایصحابه و پیریزی سنت از طرف آنان 7-فقیهسازی و معرفی افرادی به عنوان فقهایطراز اول(علمای درباری) 8-اعتقاد به مذهب جبر و توجیه کارهای خلافشرع حاکمان 9-لزوم اطاعت از حاکم،حتی حاکم ستمگر 10-شیوع و گسترش دامنهدار فسادهای اخلاقیدر جامعه(شرب خمر،غنا،موسیقی،رقص و...
این دوره تقریبا منحصر به امامسجاد(ع)و چند تن از مبرزترین شاگردانی است که آنامام همان پرورش داد که عبارتند از:زید شهید فرزندامام سجاد(ع)،ابو حمزه ثمالی21،سعید بن جبیر والبی،سعید بن مسیب،ابان بن تغلب بن رباح جریری،عمرفرزند امام سجاد(ع)عمرو بن دینار،حکم بن عتیبه(عینیه،118 ه)،زید بن اسلم،یحیی بن سعید،ابو الزناد عبید الله بنذکوان(130 ه)،علی بن جدعان،مسلم البطین،حبیب بنابی ثابت ابو یحیی(117 ه)،عاصم بن عمر بن قتاده بننعمان،قعقاع بن حکیم،هشام بن عروه،ابو الزبیر مکی،ابو حازم أعرج،عبد الله بن مسلم بن هرمز،محمد بن فراتتمیمی22،دوره امام سجاد(ع)،دوره جدیدی بود کهمردم برای دستیابی به اصول و فروع دین و دیگر علوماسلامی و شناخت قرآن و سنت به سوی امام رو نمودندو در این دوره و دوران امامت امام باقر(ع)شاگردانامامیه هزاران اثر تألیف کردند و شمار آن نامداران ازعدد خارج است،لکن در کتابهای تراجم،عالمان وحاملان علوم اهل بیت(ع)را قریب به چهار هزار تنشمردهاند که آثار ایشان به دهها هزار تألیف بالغ میشود."