خلاصه ماشینی:
"اگر مراد از آزادی همین باشد،بایدگفت که درست است شیخ فضل الله هیچگاهآزادی از قیود دینی را برای انسان نمیپذیرفت،ولی هیچیک از علمای شیعه از صدر اسلامتاکنون نیز به اینگونه از آزادی برای انسان عذر بدتر از گناه نویسنده:آقا نجفی قوچانی این کتاب نوشتۀ سید محمد حسن قوچانی،مشهور به آقانجفی قوچانی است.
درنامۀ آخوند و مازندرانی به سلطان المحققین شیخمحمد واعظ،به این مسئله آشکار را اشاره شدهاست که منظور از آزادی خروج از عبودیت الهیو القای قیود و باید و نبایدهای شرعی نیست واز ایشان خواسته شده است که منظور علما ازآزادی را برای مردم تبیین کنند:«همه بدانندکه...
با توجهبه آنچه گذشت،معلوم میشود که شیخشهید و آخوند خراسانی با اصل مشروطیتبه معنای تحدید قدرت سلطنت و دولتالبته با قوانین مطابق شرع،آزادی به معنایآزادی از ظلم و ستم و حق اظهارنظر در امورسیاسی،اجتماعی باز هم در محدودۀ احکامدینی و تشکیل مجلس شورا به شرط تصویبقوانین مخالف موازین شرعی-با نظارت علماو مجتهدان طراز اول-مخالفتی نداشتندو در طول نهضت خواهان همین مطلببودند،ولی با گذشت زمان،شیخ شهید بهاین نتیجه رسید که مشروطهای که در تهرانمحقق شده و در حال رشد و گسترش است،مشروطۀ موردنظر وی و آخوند خراسانی وسایر علمای بلاد نیست و مسیری برخلافشرع مطهر در پیش گرفته است و بنابراینبا آن مخالفت کرد و آن را تحریم نمود،اماآخوند خراسانی براساس دلایلی،به این نتیجهرسیده بود که این مشروطه همان مشروطۀموردنظر ایشان و مطابق شرع مبین است وبنابراین آن را تأیید کرد و مخالفت با آن رامخالفت با امام زمان(عج)دانست."