چکیده:
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد دگرگونی در تمامی ابعاد جامعه (به دلیل مبنا قرار گرفتن
اسلام )پودیم. بدین ترتیب اداره جامعه» که متشگل از مدیریت سازمان و موسسههای آن است نیز در پیروی از این
رویه» نیازمند تبیین اصول و شیوه های مدیریت بر مینای اسلام با عنوان مدیریت اسلامی است. بدیهی است
حاکمیت مدیریت اسلامی علاوه بر متار ساخشن ابعاد سازمان» نحوه اداره و تدوین اهداف آن بر ویژگیهای
شخص مدیر نیز تاثیر گذار می باشد. امروزه با گذشت سی و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی» خلا حضور
اسلامی کافی نیست؟با مدیریت اسلامی در عرصه رقابت با سایر تثوریهای مدیریت نتوانسته است موفق عمل
نماید و اگر این چنین است علت آن چیست ؟ بدیهی است برای پاسخ گویی به این سوالها نیازمند به پژوهشی
علمی و همه جانبه می باشیم . لیکن با بررسی منابع موجود(کتابها و مقالههای به چاپ رسیده و نیز محتوای
سمینارها و همایشهای متعددی که در مجامع علمی کشوردر این خصوص اجرا گردیده) به نظر می آید
خوشبختانه به مقوله تعریف, اصول» وی ژ گیها و اهمیت مدیریت اسلامی به اندازه کافی پرداخته شده است اما در
مورد چگونگی اجرا و موانع اجرای آن در سازمانها (حتی سازمانهایی که مدعی اجرای آن هستند ) لااقل توسط
نو بسنده پژوهشی مشاهده نشده.
در این مقاله تلاش شده است هر چند مختصر با طرح موضوعی تحت عنوان «مدیریت اسلامی و ارتباط آن با
تعلیم و ترییت؛ به نقش تعلیم و تربیت به عنوان حلقة مفقودة شکل گیری و اجرای مدیریت اسلامی در سازمانها
اشاره شود؛ زیرا تعلیم و تربیت یکی از اساسی ترین فعالیتهایی است که در طی آن قدرت آگاهی در همه
زمینهها پرورش می یابد و جامعه ببرای برخورد با مسائل گوناگون آماده می گردد. شاهد این مدعا تاریخ
کشورهای توسعه پافتهای چون ژاین» کره جنوبی» کشورهای اروپایی و ... می باشد که با بهره گیری از نهاد آموزش
و پرورش به منظور برخورد با مشکلات و پدیده های جدید اجتماعی گامی موفق به سوی پیشرفت برداشتهاند.
می توان گفت یکی از موثرترین گام ها جهت اجرای مدیریت اسلامی توجه ویژه به امر تعلیم و تربیت به منظور
نهادینه کردن مفاهیم آن در افکار جوانان و نوجوانان می باشد؛ زیرا در آینده نه چندان دور مدیران
جامعه از میان همین افراد انتخاب خواهند شد. هدف مقاله حاضر نشان دادن فش و اهمیت تعلیم و تربیت در
اجرای مدیریت اسلامی می باشد.