چکیده:
جنگ نرم، نبردی تبلیغی است. هر دو سوی جنگ نرم قصد دارند تا به کمکابزارهای مختلف، پیامهای خوب یا بد خود را در سطح جوامع بشری تبلیغکنند و تصویر زیبایی از اندیشههای مطلوب خویش در اذهان مردم پدیدآورند. شناخت این ابزارها میتواند هم به استفاده بهینه از آنها و هم به خنثیسازی حرکات دشمن کمک کند. به هر روی، ابزارهای جنگ نرم عبارتند از:ادبیات (شامل شعر، رمان، داستان، لطیفه، سرود، ترانه)، رسانه، ماهواره،اینترنت، فیلم و سریال، تلفن همراه و بازیهای رایانهای.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، ابزارهای ابلاغ پیام در جنگ نرم مورد بررسیقرار گرفته است تا حرکات دشمنان دین را بهتر شناخته، برای چگونگی مقابله با آن برنامهریزیکنیم.
شبکههای فارسی زبان خارج نشین نیز که اغلب مورد حمایت پیدا و پنهان سرویسهایامنیتی غرب و آمریکا هستند، ضمن پخش برنامههای خود به ایجاد شکافهای قومی، ملی ودینی دست میزنند تا اقتدار ملی کشور را تضعیف و آن را در شرایطی از التهاب نگه دارند.
3. شبههافکنی: خصلت ناشناس ماندن در فضای مجازی سبب شده است افرادی کهدر باره دین تردیدهایی دارند شبهات خود را در سطح وسیعی در اینترنت پخش کنند؛هرچند مراکز فرهنگی کشور نیز با تأسیس دهها سایت به پاسخگویی پرداختهاند.
بلوتوث؛ توانایی تلفنهای همراه در نمایش فیلمهای کوتاه که در بین مردم به بلوتوث مشهورشده است، این فرصت را برای دشمن ایجاد کرده است تا با ترویج فیلمهای ضد ارزشی یا ضد نظام،افکار جوانان را مغشوش ساخته، آنها را نسبت به ارزشهای انقلاب اسلامی بدبین سازند.
مولانا، به عنوان یک استاد ارتباطات بااشاره به کاریکاتورهای موهنی که چندی قبل در برخی رسانههای غربی نشر یافتهاند، مینویسد: توجیهی که از طرف دولتمردان و نخبگان غرب و مقلدان آنها در دفاع از این افتضاحاتارائه گردید، بیش از هر موقع دیگر ماهیت عناوین مسخ شده «آزادی بیان»، «جامعه مدنی»و «دموکراسی» را برای جهانیان آشکار کرده است."