چکیده:
پژوهش با هدف کلی ارزشیابی برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری با تاکید بر مدل روبیتایل انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفت و جامعه ی آماری آن دربرگیرنده ی تمامی دبیران مرد و زن درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری در استان گیلان به تعداد 272 نفر بود. حجم نمونه ی پژوهش 165 نفر بوده که به روش تصادفی خوشه ای گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ی 29 گویه ای بوده است . در زمینه ی روایی پرسشنامه، تاکید پژوهشگران بیش تر بر روایی محتوایی بوده که قضاوت و تایید متخصصین و همچنین مشورت با جمعی از دبیران این امر را ممکن نمود. پایایی پرسشنامه براساس آزمون آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی که دربرگیرنده ی فراوانی، درصد و میانگین بود و همچنین از روش آمار استنباطی آزمون خی دو استفاده شد. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری؛ 1- با هدف های نظام آموزشی متناسب است. 2- شرایط و امکانات متناسب را به میزان کمی در اختیار دانش آموزان گذارده است. 3- به میزان کمی به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. 4- به موفقیت تحصیلی دانش آموزان توجه دارد. 5- به میزان کمی اثربخشی لازم را داشته و نیازمند فعالیت های جبرانی است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- محاسبه خی دو پرسش نخست O-E Fe Fo طیف پاسخ ها 1/3 04/96 8/9- 8/30 21 خیلی زیاد 88/0 04/27 2/5 8/30 36 زیاد 5/7 04/231 2/15 8/30 46 متوسط 33/0 24/10 2/3 8/30 34 کم 2/6 44/190 8/13- 8/30 17 خیلی کم 01/18 154 جمع براساس نتایج مندرج در جدول شماره ی 1 ، چون مقدار خی دو محاسبه شده () از مقدار خی دو جدول () با درجه ی آزادی 4 و احتمال خطای 5% بزرگ تر است، بنابراین با اطمینان 95% می توان نتیجه گرفت که به لحاظ آماری بین دیدگاه دبیران پیرامون تناسب برنامه درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری با اهداف آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول 3 - محاسبه خی دو پرسش سوم O-E Fe Fo طیف پاسخ ها 96/9 76/302 4/17- 4/30 13 خیلی زیاد 22/0 76/6 6/2 4/30 33 زیاد 8 4/243 6/15 4/30 46 متوسط 9/1 8/57 6/7 4/30 38 کم 32/2 56/70 4/8- 4/30 22 خیلی کم 4/22 152 جمع براساس نتایج مندرج در جدول شماره ی 3 ، چون مقدار خی دو محاسبه شده () از مقدار خی دو جدول () با درجه آزادی 4 و احتمال خطای 5% بزرگتر است، بنابراین با اطمینان 95% می توان نتیجه گرفت که به لحاظ آماری بین دیدگاه دبیران پیرامون توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری تفاوت معنادار وجود دارد، ولی در مجموع 5/39% دبیران به میزان کم و خیلی کم به این پرسش پاسخ داده اند، یعنی این که تعداد زیادی از دبیران بر این باورند که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری به میزان کمی به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد به بیان دیگر ایشان بر این باورند که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی نظام جدید آموزش متوسطه شاخه ی نظری، در شناخت استعدادهای دانش آموزان، ارائه ی روش های تدریس متناسب، هماهنگی با توانایی های ذهنی دانش آموزان متوسط کلاس و ارائه ی فعالیت های ویژه برای دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان تیزهوش، تا حد کمی موفق بوده است."