چکیده:
هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه ی درسی دوره ی راهنمایی تحصیلی از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین است. این پژوهش از نظر مقصد و هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا، روش پژوهش زمینه ای را بکار برده است. جامعه و نمونه ی آماری پژوهش شامل دو گروه آزمودنی با جزئیات زیر می باشد: کارشناسان برنامه ریزی و آموزش مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهر قزوین و اساتیدی که در سطح دانشگاههای قزوین دروس تحلیل محتوا، ارزیابی کتاب ها و برنامه ریزی درسی را تدریس می کنند که مجموع این دو گروه با عنوان کارشناس 30 نفر بوده است. -معلمان مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان قزوین (اعم از زن یا مرد) که تعداد آن ها در مدارس مقطع راهنمایی بر اساس آمار ارایه شده، 2727 نفر بوده و با بهره گیری از فرمول نمونه گیری تعداد 241 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از معلمان دوره ی راهنمایی تحصیلی به روش تصادفی طبقه ای، حجم نمونه ی مورد نظر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته ای حاوی 80 سؤال بود که پس از احراز روایی و پایایی مورد قبول، به وسیله ی پژوهشگر تهیه و بین اعضای گروه نمونه توزیع گردید، داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی ( خی دو) و به کمک نرم افزار SPSS (ویرایش17) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه ی کلی پژوهش نشان داد که: بین دیدگاه معلمان و کارشناسان، به لحاظ نارسایی ابعاد تربیت شهروندی (اجتماعی، فردی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی) در برنامه ی درسی دوره ی راهنمایی تحصیلی، تفاوت معنادار آماری وجود دارد. اگر چه بر اساس نتایج بدست آمده، هر دو گروه آزمودنی بر این باور بودند که برنامه ی درسی فعلی دوره ی راهنمایی تحصیلی پیرامون آموزش ابعاد تربیت شهروندی دارای کمبودها و نارسایی هایی است و از این رو آسیب پذیر است، اما از دیدگاه کارشناسان، این نارسایی بسیار بیش تر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"f )) درجهی آزادی با توجه به اینکه مقدار (2محاسبه شده (14/113)، در سطح خطاپذیری 5 درصد و با درجهی آزادی 3، از مقدار (2جدول بزرگتر است، پس فرض صفر رد میشود، یعنی توزیع فراوانی دیدگاه معلمان و کارشناسان، نسبت به نارسایی بعد فردی تربیت شهروندی در برنامهی درسی دورهی راهنمایی تحصیلی، با یکدیگر یکسان نیست و بین این دو توزیع تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
f )) درجهی آزادی - ) از زاویهی تحلیل استنباطی با توجه به اینکه مقدار (2محاسبه شده (88/112)، در سطح خطاپذیری 5 درصد و با درجهی آزادی 3، از مقدار (2 جدول بزرگتر است، بنابراین فرض صفر رد میشود، یعنی توزیع فراوانی دیدگاه معلمان و کارشناسان، در ارتباط با نارسایی بعد فرهنگی تربیت شهروندی در برنامهی درسی فعلی دورهی راهنمایی تحصیلی یکسان نیست و بین این دو توزیع تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
f )) درجهی آزادی - ) از زاویهی تحلیل استنباطی با توجه به اینکه مقدار (2محاسبه شده ( 78/80)، در سطح خطاپذیری 5 % و با درجهی آزادی 3، از مقدار (2جدول بزرگتر است، پس فرض صفر رد میشود، به بیان دیگر، توزیع فراوانی دیدگاه معلمان و کارشناسان، در ارتباط با نارسایی بعد سیاسی تربیت شهروندی در برنامهی درسی فعلی دورهی راهنمایی تحصیلی، با یکدیگر یکسان نیست و بین این دو توزیع تفاوت معنادار آماری وجود دارد."