چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی چگونگی استفاده ی دبیران شهرستان نوشهر از شبکه ی جهانی اینترنت بود. پژوهش توصیفی و از نوع زمینه یابی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل 195 دبیر شاغل در دبیرستان های شهرستان نوشهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که از میان آنان 133 نفر به روش تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونه ی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته ی 24 پرسشی در طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و 92/0 بدست آمد. از آزمون تحلیل عاملی بمنظور شناسایی نحوه ی استفاده ی دبیران از اینترنت و از آزمون تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه بمنظور بررسی تفاوت بین گروهها بر حسب جنسیت و مقدار آشنایی دبیران با اینترنت بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان دادند که استفاده از اینترنت به وسیله ی دبیران در شش عامل اصلی نیازمندی ها، علمی و درسی، سرگرمی، خرید، وقت گذرانی و مالی قرار دارد. هم-چنین، چگونگی استفاده از اینترنت تحت تاثیر مقدار آشنایی دبیران با اینترنت می باشد، ولی از جنسیت تاثیر نمی پذیرد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان دادند که استفاده از اینترنت به وسیله ی دبیران در شش عامل اصلی نیازمندی ها، علمی و درسی ، سرگرمی ، خرید، وقت گذرانی و مالی قرار دارد.
استفاده از موتورهای کاوش در فرآیند جستجوی داده ها بمنظور انجام فعالیت های پژوهشی تا حدی اهمیت دارد که دانشجویان مدعی شده اند کاربرد شبکه ی اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی گسترده ، از مراجعه ی آن ها به کتابخانه دانشکده کاسته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که از جدول ٢ مشخص است ، بیش تر دبیران به طور متوسط و یا کمتر به اینترنت آشنا بودند و فقط ٣ درصد آنان آشنایی خود با اینترنت را در سطح مطلوب گزارش کردند.
همان گونه که مشخص است ٦ دسته عامل اصلی برای استفاده از اینترنت به وسیله ی دبیران نوشهر بدست آمده که در شکل ١ نشان داده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به این که در هر شش عامل سطح معناداری بیش تر از ٠/٠٥ است ( ٠٠٥ مشخص می شود که تفاوت معنادار نیست و نتیجه گرفته می شود که چگونگی استفاده از اینترنت در بین دبیران زن و مرد متفاوت نیست .
یافته ها نشان دادند که استفاده از اینترنت به وسیله ی دبیران نوشهر، در شش عامل اصلی قرار دارد که شامل : نیازمندی ها، علمی و درسی ، سرگرمی ، خرید، وقت گذرانی و داده ی مالی می شود.
The study of internet use by medical sciences faculty members of Tehran and Shahid Beheshti Universities.