چکیده:
امروزه فناوری داده ها، نقش اساسی در حوزه های گوناگون بازی می کند. یکی از حوزه هایی که با ورود فناوری داده ها، دچار تحول اساسی شده ، حوزه ی آموزش است . هدف ازپژوهش ، بررسی تاثیر بکارگیری فناوری داده ها بر اثربخشی آموزش در مراکز آموزشی و به گونه ی مشخص مدارس مقطع دبیرستان در سال تحصیلی ٨٩- ٨٨ است . در این پژوهش برای ارزیابی اثربخشی آموزش از الگوی کرک پاتریک استفاده شده است . روش پژوهش توصیفی و تحلیلی و از نوع پیمایشی است . این پژوهش در پی سنجش میزان اثربخشی آموزشی است که به کاربرد عوامل فناورانه در کلاس درس بستگی دارد. جامعه ی آماری پژوهش یاد شده ، تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر رشت (ناحیه ١و٢) بوده اند. با توجه به این که کل افراد جامعه در این پژوهش ١٤٠٠ بوده اند، بنابراین ، حجم نمونه از راه فرمول جامعه ی محدود، ٣٥٧ نفرتعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که از دو بخش تشکیل شده است . پرسش های مربوط به فناوری داده ها دارای ٢٤ گویه و اثربخشی آموزش ١٦ گویه بوده است که از مقیاس دسته بندی طیف لیکرت استفاده شده است . روایی پرسش های به وسیله ی جمعی از متخصصان و استادان گروه علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت . پایایی پرسش ها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ مورد سنجش و تایید قرار گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون دانکن ، فرضیه ها مورد سنجش قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان می دهند که میان سطوح ابعاد فناوری داده ها (شامل به موقع بودن ، مربوط بودن ، دقیق بودن ، کافی بودن ، واقعی بودن ، سرعت انتقال ، دقت یادگیری و کاهش هزینه ها) با اثربخشی آموزشی تفاوت معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
فناوری داده ها و ارتباطات این ادعا و بلکه توان را دارد که طی یک برنامه ی مدون و با تغییر در ساختار و روش های آموزش از هزینه ها بکاهد و کیفیت را افزایش دهد و محصولات نظام های آموزشی را با نیاز های جامعه هماهنگ و منطبق نماید و در جهت کاربردی نمودن آموزش گام بردارد (٢٠٠٧١١١,Heidarizadeh &Salehi Amiri, R.
نتایج آزمون فرضیه ی دوم جدول ٣- جدول تحلیل واریانس یک طرفه بین متغیر مرتبط بودن و اثربخشی اثربخشی مجموع درجه ی میانگین آماری آزمون Sig. F به تصویر صفحه مراجعه شود از آن جا که مقدار ٠٠٠٠=sig بوده و این مقدار کم تر از ٠٠٥=α است لذا، فرض H رد 0 شده و می توان گفت که بین سطوح گوناگون مرتبط بودن داده ها با اثربخشی آموزشی آموزش و پرورش تفاوتی معنی دار وجود دارد.
نتایج آزمون فرضیه ی سوم جدول ٤- جدول تحلیل واریانس یک طرفه بین متغیر دقیق بودن و اثربخشی اثربخشی مجموع درجه ی میانگین آماره ی آزمون Sig. به تصویر صفحه مراجعه شود از آن جا که مقدار ٠٠٠٠=sig بوده و این مقدار کمتر از ٠٠٥=α است لذا، فرض H رد 0 شده و می توان گفت که بین سطوح گوناگون دقیق بودن داده ها با اثربخشی آموزشی آموزش و پرورش تفاوتی معنی دار وجود دارد.