چکیده:
پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارت ها، امری ضروری بنظر می رسد. هدف این پژوهش تعیین مقدار کاربرد راهبردهای فراشناخت به وسیله ی دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. پژوهش به روش توصیفی و همبستگی انجام گرفت . جامعه ی آماری شامل دانشجویان دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز به تعداد ٣٠٠ نفر بودند. تعداد ٥٠ نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه ، انتخاب شدند. داده ها به وسیله ی پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ مبتنی بر مقوله های فراشناختی گرد آوری شد. پرسشنامه از لحاظ روایی و پایایی در جامعه ی آماری ، اعتبار یابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان دادند که در کل ٢٦ در صد از دانشجویان از مهارت های فرا شناختی به گونه ی صحیح در مطالعه و یادگیری استفاده می کردند. در خصوص مولفه های فراشناخت ، ٣٥ درصد دانشجویان از مهارت «خود تنظیمی » استفاده می کردند. ٣٤ درصد دارای دانش فرا شناختی سطح بالا و ٢٥ درصد دارای کنترل اجرایی رفتار سطح بالا بودند. ١٠ درصد دانشجویان دارای شرایط مساعد بکارگیری مهارت های فراشناختی بودند و ٢٩ درصد دانشجویان از راهبردها و روش های مناسب فراشناخت استفاده می کردند، بین مهارت های فراشناختی در کل و میانگین نمره های دانشجویان همبستگی مثبت معنی دار وجود داشت (٠٠١>p). بین مولفه های فراشناخت و میانگین نمره های دانشجویان همبستگی مثبت وجود داشت (٥٤=þ) که این همبستگی در خصوص راهبرها و روش های مطالعه و انواع دانش فراشناختی معنی دار شناخته شد (٠٠٠٣=p). برای سایر مولفه ها معنی دار نبود.
خلاصه ماشینی:
کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربه های دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آن ها چکیده پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارت ها، امری ضروری بنظر می رسد.
1 - Strategy 2- - Cognitive Strategies 3 - Metacognition 4 - Self regulation پژوهش های مربوط به فراشناخت نشان می دهد که « برنامه ی مطالعه »١، «راهبردهای یادگیری » 2 و « نظارت ٣ بر مؤثر بودن راهبردهای مورد استفاده » تاثیری مهم بر فرایند یادگیری فراگیران دارد و مشکلات فراگیران در یادگیری را ناشی از ضعف مهارت های فراشناختی آنان می دانند (١٩٨٥,Vong ,١٩٨٢ ,Baker ).
پژوهش هایی نیز 1 - Effectiveness learning 2 - planning 3 - Metacognitive knowledge 4 - working memory وجود دارند که ترکیب راهبردهای شناختی و فراشناختی را در یادگیری و مطالعه موثر می دانند.
جدول ٨ - نمایش همبستگی بین مولفه های فرا شناختی و میانگین نمره های دانشجویان به تصویر صفحه مراجعه شود در خصوص مقدار کاربرد دانشجویان از مهارت های فراشناخت با سطوح گوناگون پیشرفت تحصیلی ، یافته ها نشان دادند که دانشجویان دارای میانگین نمره های بالای ١٧، ٣٨ درصد در سطح بالا، ٣٦ درصد در حد متوسط و ٢٦ درصد در سطح پایین این مهارت ها را بکار بردند.
Effect of teaching metacognitive reading on comprehension late learner children, journal of social and human science, Shiraz University.