چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش توصیفی - همبستگی ، تبیین پیشگوکننده های نیت کارآفرینانـه در بین هنرجویان هنرستان کشاورزی شهرستان روانسر در استان کرمانـشاه بـوده اسـت . جامعـه ی آماری پژوهش را هنرجویان پایه ی سوم شاخه ی کاردانش در هنرستان کشاورزی خوشه های زریـن شهرستان روانسر تشکیل دادند که تمام ٩١ نفرآنان بـا روش سرشـماری در ایـن پـژوهش شـرکت کردند. داده ها از راه پرسشنامه ی نیت کارآفرینانه ی لینان گـرد آوری شـد. بمنظورسـنجش روایـی پرسشنامه ی مذکور از روش ترجمه ی معکوس استفاده شد سپس نسخه ی نهایی را پانل متخصصان تایید کردند و برای پایایی ابزار از آزمون آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. ضـرایب آلفـا بـرای کلیـه ی بخش ها بالاتر از ٠/٧ بدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادند که در بین هنرجویان کاردانش هنرستان یاد شده ، نیت کارآفرینانه ی بالایی وجود دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر آن بود که ٥٤ درصد از تغییرات متغیر نیت کارآفرینانه را می توان از راه نگـرش نـسبت بـه کـارآفرینی و بـاور بـه خودکارآمدی تبیین نمود. نتایج این مطالعه می تواند توصیه هایی برای هنرآموزان کشاورزی داشـته باشد، یعنی چنانچه قرار باشد روحیه ی کارآفرینی در هنرجویان به وجود آید هنرآموزان مـی بایـست
خلاصه ماشینی:
کـارآفرینی موجب نـوآوری ، ایجـاد شـغل ، توسـعه ی منـابع انـسانی و بـرآوردن رضـایت مـشتریان مـی گـردد (٢٠٠٧,Versloot &Van Praag ;٢٠٠٣,European Commission)، امـا پـژوهش هـا نشان می دهند که فقط درصد کمی از جامعه وارد فعالیت های کارآفرینانه می شوند( Bosma et al ٢٠٠٨).
هـم چنـین ، تئـوری رفتـار برنامه ریزی شده سه عامل را در پژوهش های نیت کارآفرینانه تلفیق می کند که عبارتند از: رابطه ی بـین نگـرش (٢٠٠٢,Shepherd &Douglas ) ، هنجارهـای جامعـه و خودکارآمـدی بـا نیـت کارآفرینانه (٢٠٠١,Jung et al;١٩٩٩,De Noble et al ) .
دراین میان بررسی ادبیات پژوهش در ایران نشان می دهد که با وجود انجام پژوهش های متنـوع در زمینــه ی کــارآفرینی دانــش آمــوزان shirzadi &Samadi ;٢٠٠٨,Mashayekh) (٢٠٠٠,khedmati;٢٠٠٩,khani;٢٠٠٨,esfahani تا کنون مدل رفتار برنامـه ریـزی شـده ی آژن (١٩٩١,Ajzen) در اندازه گیری نیت کارآفرینانه ی هنرجویان در مقطع متوسطه ی کـشاورزی استفاده نشده است ، این درحالی است که درس سه واحـدی تکمیلـی کـارآفرینی در پایـه ی سـوم شاخه کاردانش برای هنرجویـان هنرسـتان هـای کـشاورزی ارایـه مـی گـردد، امـا همـواره یکـی از چالش های پیش روی دانش آموختگان این شاخه ، عدم توانایی آنان در راه اندازی کسب و کار است و آمار دانش آموختگان بیکار رشته های کشاورزی هنرستان های کار دانش بیانگر این مطلـب اسـت (٢٠٠٩,Khani ;٢٠٠٨,Pezeshki &Zarafshani ).
گرچه مدل های ارایه شـده گـامی در جهت پژوهش رفتار کارآفرینانه بشمار می روند، اما دارای تأثیر و توانمندی مدل رفتار برنامه ریـزی شـده نیـستند ( ;٢٠٠١,Autio et al ;٢٠٠٢,Adent ;١٩٩٩,Kolvereid &Alexei ٢٠٠٨,van Gelderen et al ;٢٠٠٠, Krueger et al).