Skip to main content
فهرست مقالات

توحش صرب ها: یک فریضه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فاجعه، تاریخی، خشونت، نازیها، نژادی، جنگ، حقوق، توحش صربها، قومی، اروپا

خلاصه ماشینی:

"البته،صرفنظر از زمزمهء صربستان بزرگ، رهبران صربها هنوز از ضرورت حکومت نژاد اسلاو بر جهان،یا«انتخاب و بقای اصلح»و برتری شاخه‌ اسلاو بر دیگر رسته‌های جانوران دوپا سخن‌ نمی‌گویند(و البته با توجه به این حقیقت که‌ قربانیان فعلی آنها همگی از نژاد اسلاو هستند، طرح چنین ادعایی علاوه بر مضحک بودن برای‌ اهداف عملی آنها که نازیها هم در تبلیغات علنی و رسمی خود هرگز به«راه‌حل نهایی»هیتلر و چگونگی اجرای آن به دست هیملر اشاره‌ نمی‌کردند. پرسش اصلی این است:چرا گروهی از مردمان که تا چندی پیش بر پایه صلح و توافقی نسبی در چارچوب یک«جامعه مدنی»در کنار هم زندگی می کرند،ناگهان به جان هم‌ افتاده‌اند و بخشی از جامعه به صورت فردی و گروهی و قومی حق حیات و سایر حقوق ابتدایی‌ بخش دیگر را به شیوه‌ای منظم و با قساوتی هولناک‌ لگدمال می‌کند؟تصور ذهنی عاملان این‌ سلاخی از عمل خود چیست و چگونه می‌توان در ورای اتهام جنایت به نوعی فهم همدلانه از جلاد دست یافت؟یا به عبارت دیگر،چگونه می‌توان در ورای اکنشی افراطی مبتنی بر احساس(یا غریزه) و بدون عینک خاکستری«عینی‌گرایی علمی»به‌ فاجعه نگریست و به طور نسبی در خودآگاهی‌ (و جنون)جلاد شریک شد؟ظاهرا روشن است که‌ چه مسائلی در زمینه این پرسش قرار دارد و در فهم‌ آن نقشی مرکزی ایفا نمی‌کند(هرچند این هرگز به‌ معنای بی‌ربط یا بی‌اهمیت بودن آنها نیست). آیا نمی‌توان،به یاری روایت جیلاس،خشونت(به تصویر صفحه مراجعه شود) صربها در بوسنی و هرزگوین وبرنامه تصفیه‌ نژادی آنان را بار دیگر به فروپاشی آرمان‌ «قهرمانگری»نسبت داد؟بلافاصله این سئوال‌ مطرح می‌شود:کدام آرمان،کدام قهرمانگری در کدام مصاف تاریخی؟پاسخ نیز روشن است: آرمان«قهرمانگری»در مصاف با نظامی که تا پیش از 1989 بر سراسر اروپای شرقی حاکم بود و در 1990 دیگر هیچ نشانی از آن دیده نمی‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.