Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش برای توسعه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آموزش ، توسعه ، اقتصادی ، سرمایه ، فنی ، توسعه اقتصادی ، هزینه سرانه آموزش ، کارآفرینان ، حرفه‌ای ، تکنولوژی

خلاصه ماشینی:

"زمینه پیدایی این توجه و گرایش تحقیق و تتبع برای پیدا کردن حلقه مفقوده و راه و رمز توسعه‌ اقتصادی و تحقق بخشیدن به تعریف و مفهوم علم اقتصاد است. در این زمینه«گالبریت»می‌گوید:«گفته‌اند عوامل‌ بازدارنده در توسعه عبارت است از ناآشنایی با شیوه‌های نوین علمی و فنی، کمبود سرمایه،کمبود کارشناسان شایسته،نداشتن برنامه‌های هماهنگ و مناسب برای بهره‌برداری از عوامل مختلف و گفته‌اند که برای درمان این‌ دردها،باید از کشورهای پیشرفته کمک فنی گرفت،باید اعتبار گرفت،باید جوانان را برای تحصیل علوم و فنون تازه به فرنگ فرستاد،باید برنامه‌های‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)عمرانی سه،پنج و هفت ساله تنظیم کرد. »5 با توجه به تعریف علم اقتتصاد که فلسفه وجودی و شکل‌گیری آن کمبود منابع است و باید این منابع کمیاب بطور بهینه تخصیص یابد،لزوم تفکر و تعمق در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین استراتژی برای رسیدن به توسعه با توجهبه مقتضیات زمان احساس می‌شود. آموزش و پرورش باید بداند به دانش‌آموز چه می‌آموزد و برای چه‌ می‌آموزد؟می‌خواهد در شخصیت آینده‌سازان چه صفاتی را تعبیه کند و در انجام این مهم از چه روشها و امکاناتی استفاده می‌کند؟ آموزش توسعه‌ای با توجه به تعریف توسعه اقتصادی که«فرایند تحول‌ مبانی علمی-فنی تولید از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن است»از بحثهای محوری سیاستگذاری اقتصادی است. آموزش توسعه‌ای در مراحل اولیه توسعه الزاما به‌ صورت عمده معطوف به انتقال تکنولوژی و درون‌زا کردن آن است از اینرو مبنائی‌ترین آموزشها در این مراحل،آموزشهای فنی و حرفه‌ای در سطوح‌ مختلف تحصیلی است. بدیهی است برای دستیابی به هدف‌های توسعه باید منحنی آموزش‌ موجود بر آموزش مطلوب منطبق شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.