Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تحقیقات آموزش عالی نیاز به بازنگری دارد؟

نویسنده:

مترجم:

ISC (15 صفحه - از 77 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ، تحقیقات آموزش عالی ، پژوهش ، تحقیقات ، اجتماعی ، تجربه ، روش ، روش ، نگرش ، علمی

خلاصه ماشینی:

"این سنت روش شناختی، که از آن تحت عناوینی همچون اثبات‌گرایی، (3) تحقیقات کمی، (4) تجربه‌گرایی محض، (5) رویکرد روانشناختی، (6) تحویل‌گرایی، (7) و یا اصالت علم (8) یاد شده است، فرض می‌کند که رهیافت علمی با استفاده از تجزیه و تحلیل ______________________________ 1 جورج کلر (George Keller) مشاور آموزش عالی، نویسنده و سردبیر مجله برنامه‌ریزی آموزش عالی (Planning in Higher Education) است. فرض بر این است که رویکرد اثبات‌گرا (9) در نهایت درک بهتری را تولید می‌کند و تعداد زیادی از داوران پیشتاز تحقیقات آموزش عالی نیز آن را یگانه روش متقن و قابل اعتماد پژوهش تلقی می‌نمایند. 29) این پژوهش ترجیحی که امروزه در نظر بسیار از پژوهشگران و صاحبنظران آموزشی به اصلی مقدس تبدیل شده است اینک از سوی شمار فراوانی از ناقدان به عنوان عامل فلج کننده تلاشهایی که در تغییرات و تحولات دانشگاهی مورد نیاز است تلقی می‌شود؛ عاملی که موجب داورهای خطا می‌شود و به دلیل آنکه بنای کار خود را بر فرض استقلال و عدم وابستگی افراد می‌نهد و آنان را فاعلانی غیر اجتماعی و بی‌شکل و موجوداتی شرطی می‌داند، به عرضه پیشنهادها و طرحهای خیالی و غیرعملی می‌انجامد. کلیفتون کنراد (Clifton Conrad, 1988) نظرها را به این نظریه جلب کرده که تحقیقات آموزش عالی «بی‌جان، کسل‌کننده، درون‌نگر و تنگ‌نظرانه شده است و خط تولید پژوهش یافته‌های جدید اندک یا چالش‌های فکری کمی را ایجاد کرده است» (P."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.