خلاصه ماشینی:
"»16 مالکیت اشتراکی از نوع مالکیت هندیان،اسلاوها و ملتهای قدیم و غیره،نخستین طریقهء مالکیت است و در ادوار بعد،به صورت مالکیت جماعتی نقشی اساسی در تاریخ بازی کرده است: اقتصاددانان کلاسیک،معمولا مالکیت را یکی از شرایط لازم برای تولید بهشمار میآورند و هنگامی که به بحث از«عوامل تولید»میرسند،«مالکیت»را در شمار آن عوامل قرار میدهند و حال آنکه تولید خود جیزی جز تملک نیست:در درون هر نوع از اجتماعات،تولید عبارت است از تملک قسمتی از طبیعت بوسیلهء ایسان ولی در کار این علمای کلاسیک،نکتهء تعجبآور این است که منظورشان از مالکیت،یک نئع خاص و جدید از مالکیت است،به این معنی که مالکیت خصوصی را مبنا و منظور نظر قرار میدهند،درحالیکه تاریخ نشان میدهد مالکیت اشتراکی نخستین طریقهء مالکیت بوده است،طریقهای که تا مدتهای مدید در شکل مالکیت جماعتی ادامه یافته و نقشی اساسی در تاریخ ایفاء نموده است: «...
این تصور درست است که در بعضی ادوار،تنها از طریق تاراج،زندگی تأمین میشده است،ولی برای آنکه تاراج امکان داشته باشد،باید چیزی برای غارت کرد وجود داشتهباشد-باید تولیدی در میان باشد-و نحوهء غارت نیز خود به وسیلهء وجه تولید مشخص میشود.
موقع تجارت و سرمایه در دنیای قدیم و موقف فینیقیان و کارتاژیان در عهد باستان و یهودیان و لمباردیان در قرون وسطی: مؤلف در«مقدمه»ضمن بحث از روش در علم اقتصاد،به مسائلی اشاره میکند که برای بررسی تاریخ شرق قدیم،دارای ارزش قابل ملاحظهای است، مطالعهء مسائل دنیای معاصر را از کجا باید شروع کرد؟ظاهرا جنین به نظر میرسد که بررسی مالکیت ارضی و رانت زمین و موضوعات مربوط به آن مبدأ بسیار مناسبی برای چنان بحثی است،زیرا کشاورزی نخستین رشتهء تولید در ااجتماعات بشری و منبع هستی و حیات آدمیان بودهاست."