Skip to main content
فهرست مقالات

رشد دانش اقتصادی؛ ابطال گری یا انقلاب؟

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : اقتصادی ، کوهن ، پارادایم ، رشد دانش اقتصادی ، علمی ، انقلاب ، کاربست ، علم اقتصاد ، پوپر ، نظری

خلاصه ماشینی:

"88) این حکم کلی-قطع نظر از اینکه در دیگر رشته‌ها تا چه حد صحت داشته باشد-مسلما در مودر وضع فعلی علم اقتصاد مصداق دارد،زیرا در چند سال گذشته، اقتصاددانان شاهد درون‌کاویها و درون‌نگری‌های بسیاری بوده‌اند که‌ انعکاس برخی از آنها حتی به صفحات نشریات وزین اقتصادی نیز راه یافته است. نظریهء کوهن دربارهء رشد معرفت علمی را-هر چند نه به نحو شایسته- می‌توان چنین خلاصه کرد:علوم طبیعی نه به طور کلی و نه حتی عمدتا در نتیجهء فرآیند مستمر و انباشتی آزمایش و خطا که طی آن فرضیه‌ها و نظریه‌ها پس از صورت‌بندی،به آزمون گذاشته و ابطال می‌شود تا در نهایت نظریه‌های بهتری صورت‌بندی گردد،توسعه نمی‌یابد. 14 تا اینجا باید نتیجه‌گیری ما در مورد مناسبت نظریهء پیشرفت علمی‌ کوهن با توسعهء علم اقصتاد کاملا روشن شده باشد:حتی اگر نظریهء کوهن در درون چارچوب مرجع خودش کاملا درست باشد و بعلاوه، رشد دانش اقتصادی با طرح توصیفی او جور درآید،باز نمی‌توان از صرف این واقیعت نتیجه گرفت که اقتصاد مثلا به اندازهء فیزیک یک‌ رشتهء علمی است. تا اینجا مناسب تجزیه و تحلیل کوهن با روش‌شناسی علم اقتصاد را بر پایهء این فرض بررسی کردیم که روایتی که وی از روند رشد معرفت‌ در علوم طبیعی ارائه می‌کند در مورد نحوهء توسعهء اندیشهء اقتصادی نیز صادق‌ باشد. بنابر این حتی اگر توسعهء یک‌ رشتهء دانش در بیرون از قلمرو علوم طبیعی به نظر با طرح تغییر پارادایم‌های کوهن جور درآید،این امر به خودی خود برای علمی‌ خواندن آن رشته به مفهوم دقیق این کلمه،کافی نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.