چکیده:
طرح مساله: پژوهش حاضر با هدف تحلیل دیدگاه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمینه عوامل موثر در بروز انحرافات اجتماعی انجام شده است. روش: نمونه پژوهشی شامل 120 دانشجوی پسر و دختر تحت پوشش کمیته امداد است که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی گزینش شده بودند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 48 گوپه است گردآوری گردید. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. یافته ها: یافته ها نشان می دهند که از کل واریانس تبیین شده، 24.05 درصد را عامل «خانواده و گروه همگنان»، 22.21 درصد را عامل «اعمال کنترل شدید»، 22.16 درصد را عامل «وضعیت اقتصادی» و 21.47 درصد را عامل «امور فرهنگی- آموزشی» تبیین می کند. نتایج: نتایج نشان می دهند که چهار عامل «خانواده و گروه همگنان»، «اعمال کنترل شدید»، «وضعیت اقتصادی»، و «امور فرهنگی- آموزشی» 89.89 درصد از واریانس متغیرهای تحلیل را تبیین می کنند که در بین این چهار عامل، عامل «خانواده و گروه همگنان» بالاترین میزان تبیین واریانس انحرافات اجتماعی را دارد.
خلاصه ماشینی:
"از مجموعه مطالعات انجام شده چنین نتیجهگیری میشود که اعمال مجرمانه و رفتارهایآسیبی دارای چندین عامل متفاوت هستند و در واقع نمیتوان به عنوان پدیدههای تک علتی بهمطالعۀ این رفتارها پرداخت؛چنانکه صانعی نیز ضمن تشریح علل رفتار مجرمانه تحت عنوان«قانون شمارۀ یک»در زمینۀ اینگونه از رفتارها مینویسد«در ایجاد رفتار مجرمانه ترکیبی ازعوامل موجد جرم دخالت دارند و چون این عوامل از نظر کمی و کیفی فرق میکنند،پس(1).
عامل اول از 14 متغیر تشکیل شده است که این متغیرها،دارایبارهای عاملی در دامنۀ 0/560 تا 0/774 میباشد و عامل«خانواده و گروه همگنان»نامگذاری شده است که بیشترین مقدار واریانس(24/05 درصد)انحراف اجتماعی را تبیینمینماید(و مواردی چون عدم صلاحیت اخلاقی والدین،ناآگاهی والدین،عدم وجودمحیط آرام و سالم در خانواده،گسستگی خانوادگی،همنشینی با دوستان ناباب و...
عامل چهارم از 13 متغیر تشکیل شده است که این متغیرها،دارایبارهای عاملی در دامنۀ 0/564 تا 0/689 میباشد و عامل«امور فرهنگی-آموزشی»نامگذاری شده که مقدار واریانس(21/47 درصد)را تبیین مینماید(و مواردی چون نبودامکانات آموزشی مناسب،فقدان امکانات تفریحی،نامتناسب بودن روش آموزشآموزههای فرهنگی،عدم برگزاری فعالیتهای فرهنگی برپایۀ نیازسنجی و...
وضعیت نامساعد اقتصادی میتواند یکی از زمینههایبروز انواع انحرافات در جامعه باشد که در این پژوهش از سوی دانشجویان تحت پوشش کمیتهامداد کشور به عنوان یکی از عوامل اصلی سوقدهی به انحرافات شناخته شده است و این امر بافرمایشات ائمه(ع)که فقر را دیوار به دیوار کفر معرفی کردهاند نیز همخوان است.
این یافته،تاثیر و اهمیت عوامل اقتصادیبر انحرافات اجتماعی را دو چندان مینماید و آن را از حالت ملی به فراملی تبدیل میکند؛همچنین نمایانگر آن است که در جوامع انسانی هر کجا که شرایط اقتصادی نامطلوبی وجودداشته باشد احتمال بروز آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد و این امر توجه جدی مسئولینکشوری،در اهتمام به ارتقاء سطح رفاه اقتصادی جامعه را مضاعف میسازد."