خلاصه ماشینی:
"یافتهها:الگوی دولت حد اقل با افزایش شدید بحرانهای مالی همراه بوده استکه هزینههای سنگینی بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه و اقتصاد جهانی تحمیلکرده است.
P,,2003,knaB dlroW) قبل از مقایسۀ سه الگوی دولت بزرگ،دولت حد اقل و حکمرانی خوب تاکید بر ایننکته ضروری است که در هرسه دوره،محافل بین المللی مانند بانک جهانی مروج اصلی اینالگوها بوده و اقتصاددانان برجستهای مبانی نظری این الگوها را تدوین کردهاند.
3)عوامل پیدایش نظریۀ حکمرانی خوب 1-3)افزایش بحرانهای مالی حذف مداخلات دولت در بازارهای مختلف از جمله بازار مالی یکی از توصیههای دولتحد اقل است.
جدول 5:برخی از ویژگیهای کشورهای در حال گذار (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادامه جدول 5 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع: 98:2000,kooltuO cimonocE dlroW 4)توصیههای سیاستی حکمرانی خوب همانطور که گفته شده مسئلۀ اصلی نظریۀ حکمرانی خوب،بهبود کیفیت دولت است.
نمودار 1:توصیههای سیاستی نظریۀ حکمرانی خوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) رقابت گستردهتر و پاسخگویی بیشتر،دو راهبرد کلی برای بهبود حکمرانی است(میدری 1383،موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی،فصل دوم).
شش سیاست برای رقابت بیشتر اقتصادی و سیاسی معرفی شده است: -حق رای همگانی برای تمام مناصب انتخابی -کاهش تبعیض در قوانین و مقررات -گسترش سازوکارهای مشورتی دولت -حمایت از سازمانهای جامعۀ مدنی با پایگاه وسیع مردمی -جلوگیری از برخورد تبعیضی با شهروندان در ارائۀ خدمات عمومی -جبران محرومیتهای پیشین سیاست نخست،حق رأی همگانی برای مناصب انتخابی است؛به بیان دیگر،انتخاباتآزاد و رقابتی اولین سیاست پیشنهادی نظریۀ حکمرانی خوب است."