خلاصه ماشینی:
"ایشان با وجود تجلیل بسیار از آیت الله بروجردی (ره) و اساتید فلسفه و عرفان و سایر اساتید فقه و اصول خود،هیچ گاه همه فرمایشات آقایان را قبول نکرده و به خط مشی تمام آنها معترض بوده و می گفتند:محور بحث های علوم اسلامی آن ها آنطور که شاید و باید است،قرآن نبوده،و مبتلا به آراء و فتاوای خلاف نص و یا خلاف ظاهر قرآن هستند.
با آغاز اخراج ایرانیان از نجف اشرف و کل شهرهای عراق،آیت الله صادقی (ره) به بیروت هجرت کردند و جریان دو نهضت قرآنی و سیاسی به مدت پنج سال در بیروت نیز ادامه داشت و در جلسات سخنرانی با سعی بر بیان مطالب قرآنی،بحث های سازنده:افکار صحیح اسلامی و سوزنده:افکار غلط موجود در لبنان،مطرح می نمودند و در آخر بحث به سؤالات حاضرین پاسخ می دادند.
ترجمه تفسیری و برگردان درست قرآن بسی سخت تر و دقیق تر از تألیفات دیگر و حتی از تفسیر تفصیلی قرآن است وبایستی با شرایط ویژه ای صورت گیرد: 1ـ آشنایی کامل و سیر عمیق در تفسیر تسلسلی و موضوعی قرآن؛که تفسیر قرآن به گونه ای شایسته باید با کمال باریک بینی و حقیقت نگری و با زدودن پیش فرض ها و انتظارات تحمیلی،تنها بر مبنای قرآن و با استفاده از ابزار ها و یافته های درونی آیات آن بدون درنظر گرفتن عوامل بیرونی و آراء و اقوال و نظرات تحمیلی این و آن انجام گیرد،نتیجه چنین تفسیری،رسیدن دقیق به مرادات الهی به گونه واحد،شایسته و مستقیم است و رسایی های عمیق نهایی نیز با شورای علما و اندیشمندان قرآنی قابل دسترسی است که »و امرهم شوری بینهم«(الشوری،38/42)؛شور شایسته در این امر بایسته را لازم دانسته است."