خلاصه ماشینی:
"احتمال تصحیف و زیادتی کلمه « اسود » علاوه بر آن که مشکل را حل نمی کند ، با ملاحظه نسخ متعدد کتاب مردود است ، البته اگر دلیلی بیابیم که به هنگام بنای کعبه ، حجرالأسود در محل حجر اسماعیل مدفون بود ، و پس از استخراج آن توسط ابراهیم ، در رکن اسود ( شرقی ) قرار داده شد اختلافی بین کلام مسعودی با دیگران به وجود نمی آمد ؛ چه آن که در آن صورت معنای کلام وی اینگونه می شد : « اسماعیل در همان جایی که قبلا حجر الأسود بود ـ یعنی حجر ـ دفن گردید » لیکن دلیلی بر این سخن یافت نشد ، در این مورد آنچه که از روایات استفاده می شود ، دو امر است : 1 ـ بر طبق نقل از علل الشرائع از امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ ابراهیم بواسطه وحی الهی و با کمک فرزندش اسماعیل ، حجرالاسود را از کوه ابو قبیس استخراج کرد .
( 1 ) هـ ) درخواست شق القمر از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) در حجر اسماعیل فقیه محدث ، قطب الدین راوندی می نویسد : شبی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) در حجر اسماعیل نشسته بود ، قریش نیز در محفلی مشغول سخن پراکنی بودند ، در این هنگام یکی از ایشان گفت : ماجرای محمد (صلی الله علیه وآله وسلم ) ما را بیچاره و وامانده ساخته است ، ما نمی دانیم درباره او چه بگوئیم ؟ یک نفر از آنان پیشنهاد خود را اینگونه مطرح ساخت : بیایید هم اکنون همه ما از جای خود برخیزیم و به نزد وی برویم ، و از او بخواهیم برای اثبات ادعای خود ، نشانه ای از آسمان بیاورد ، چرا که سحر او در آسمان تأثیر ندارد !"