خلاصه ماشینی:
ویژهنامه تنقیح قوانین و مقررات صلاحیت دولت در وضع آییننامه و تصویبنامه و مکانیسم نظارت بر آن-دکتر علی عباس حیاتی توجه به جایگاه اصول راهنما در تدوین قوانین جامع-مصاحبه با دکتر عراقی تدوین قوانین جامعه در حقوق فرانسه؛تاریخچه،اهداف و نتایج-احمد اختیاری پیشنهاد تشکیل فرهنگستان حقوق به عنوان مرجع تنقیح-مصاحبه با دکتر کاتوزیان 50 سال فرصت برای تنقیح قوانین-دکتر عباس کریمی مبانی نظری،ضرورت و اهداف تدوین و تنقیح قوانین و مقررات-سخنرانی دکتر سید حمید صفایی تدوین شناسنامه قوانین،به منظور رشد کیفی قانونگذاری-سخنرانی ایت الله دکتر عباسعلی عمید زنجانی تنقیح قوانین-مجتبی ملک افضلی اردکانی پیشنویس طرح تدوی و تنقیح قوانین صلاحیت دولت در وضع آئیننامه و تصویبنامه و مکانیسم نظارت بر آن دکتر علی عباس حیاتی استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) چکیده {IBمطابق اصل 57 قانون اساسی«قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:قوهی مقننه،قوهی مجریه و قوهی قضائیه...
سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا اختیار وضع این مقررات از سوی قوهی مجریه استثنایی بر اصل تفکیک قوا است یا اینکه اصولا اقدام دولت در این خصوص وضع قانون به معنای واقعی کلمه نیست بلکه تهیهی مقرراتی در راستای اجرای قانون اساسی و قوانین مصوب قوه مقننه است؟در این زمینه تحلیلهای مختلفی ارائه شده است.
آئیننامه اجرایی در تعریف آئیننامه اجرائی گفته شده است: «آئیننامه اجرایی،نظامات و مقرراتی را گویند که مقامات صلاحیتدار اداری با اجازه و بنا به دعوت صریح و یا ضمنی قانونگذار برای تکمیل و یا تشریح جزئیات قانون مصوب، وضع میکنند»5 سوالی که اینجا مطرح میشود این است آیا دولت صرفا صلاحیت وضع آئیننامه جهت اجرای قانون را دارد یا اینکه قانون را هم تکمیل مینماید؟بنظر میرسد قوهی مجریه صرفا اختیار وضع آئیننامه جهت اجرای قانون را دارد و نمیتواند به بهانهی تهیهی آئیننامه اجرایی قلمرو قاعده،حق و یا تکلیفی را که به موجب قانون ایجاد شده است گسترش و یا محدود نماید.