خلاصه ماشینی:
"تئاتر در هند ترجمه شده از کتاب: iflodnaP otiV ortaet led elasrevinu airotS ocitammard ecirtidE,ocifargopiT enoinU 4691,eseniroT (به تصویر صفحه مراجعه شود)فعالیتها تئاتری در شبه جزیرۀهندوستان سابقهای طولانی و بس پیچیدهدارد و با همائیسم و بودلیسم مستقیمامربوط میشود.
تکوین تئاتر هند را باید در ادبیاتگستردۀ حماسی زبان سانسکریت دانست(مانند کالیداس نویسندۀ شکونتلا،اثرارزنده و کامل این دوره او نویسندۀاشعار افسانهای و اساطیری نیز هست).
فعالیتهای تئاتری از زمانهای بسیاردور و فراموش شده در هند بهطور مداومو با تکنیکی قابل قبول وجود داشته(به تصویر صفحه مراجعه شود) است.
اما در نمایشنامۀارابۀ کوچک گلی ماجرای یک عشقناب و بیپروا در چارچوب زندگی روزانهو ضمن انتفاقات واقعی-و گاه حتی پیش پاافتاده-جلوهگر میشود و شخصیتها با خلقو خوی عادی برای زنده ماندن در یک شهر ودر یک لحظۀ تاریخی معین،پیکار میکنند.
در لحظهای که چوراداتا میبایستیمحکوم به اعدام شود،بهوسیله آنزن رهایی مییابد،و عشق این دوپیروز میشود،عشقی که از فروتنی وفقر و از خلوص احساسات سرچشمه گرفته،که نه تنها در داستانها به آن برمیخوریمبلکه در شخصیت های معمولی و واقعیزندگی اجتماعی نیز دیده میشود.
بنظر میرسدکه بعضی از مقتضیات تاریخی درتمدن هند مانع از روند طبیعی بجانببلوغ بوده است و این امر را میتوانچنین توجیه کرد که پس از هزار سالفعالیتهای تئاتری با اینکه تلاش درپیشرفت دارد،اما جز اینکه موضوعات(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%05714AMNG057-G% گذشته را تکمیل کند،موقعیتی نمییابد.
تفوق عناصر جادوئی و غنائی نهتنها از ارزش تضاد دراماتیک نمیکاهدبلکه آنها را غنا میبخشد و این وجهتمایز تا پایان نمایشنامه ادامه مییابدفضای عاشقانه،خیالی و هیجانانگیزاین نمایشنامه با شخصیتهای رنگارنگو بازتاب رفتار آنان سبب نزدیکی بهمذهب میگردد و برایناساس وفاداریرفتار و احساسات دوستانه تأکید میشود."