چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای اصلاح برنامه درسی تربیت مدرس دانشگاه در ایران صورت گرفته است. مدرسان دانشگاه، معمولا متخصصان رشته خود هستند و اغلب به دلیل دستاوردهای پژوهشی خود استخدام می شوند، ارتقاء می یابند و توجه خاصی به توانایی آموزشگری آنان نمی شود. در شرایط غفلت از این مهم در برنامه درسی آموزش عالی، استادان دانشگاه، تجربیات فرهنگی ای را کسب می کنند که به نوعی شیوه تدریس را به آنان آموزش می دهد. از این رو، مطالعه ای تطبیقی در خصوص تجربه فرهنگی تربیت مدرس در آموزش عالی ایران با یک کشور توسعه یافته (آلمان) انجام شده و بر رشته ریاضی تمرکز شده است. مکان مطالعه در ایران، دو دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی و در آلمان، دانشگاه هامبورگ بوده است.
این مطالعه به روش کیفی انجام گرفته و داده های آن از طریق مصاحبه و مشاهده بر روی تعدادی از استادان و دانشجویان دکتری در دو کشور محل مطالعه جمع آوری و از طریق کدگذاری و مقوله بندی تحلیل شده است. در انتها تفاوت تجربیات فرهنگی در چهار مقوله اصلی چشم انداز حرفه ای دانشجویان، نقش برنامه درسی دوره دکتری در آماده سازی مدرسان آینده آموزش عالی، ارتقاء فارغ التحصیلان دوره دکتری به رتبه مدرسی دانشگاه و توسعه دانش تدریس در میان مدرسان آموزش عالی، گزارش شده است. همچنین با توجه به فرهنگ تربیت مدرس در ایران، راهبردهایی به منظور اصلاح برنامه درسی تربیت مدرس پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"این مطالعه به روش کیفی انجام گرفته و دادههای آن از طریق مصاحبه و مشاهده برروی تعدادی ازاستادان و دانشجویان دکتری در دو کشور محل مطالعه جمعآوری و از طریق کدگذاری و مقولهبندیتحلیل شده است در انتها تفاوت تجربیات فرهنگی در چهار مقوله اصلی چشمانداز حرفهای دانشجویان،نقش برنامه درسی دوره دکتری در آمادهسازی مدرسان آینده آموزش عالی،ارتقاء فارغالتحصیلان دورهدکتری به رتبه مدرسه دانشگاه دانش تدریس در میان مدرسان آموزش عالی،گزارش شدهاست.
این امربه آن دلیل است اگر مدرس دانشگاه به خوبی آموزش نبیند،با بازگشت به بدنه آموزشعالی،در یکی از چهار رسالت مطرح شده برنامههای درسی آموزش عالی درگیر میشودو نمیتواند از عهده آن به خوبی بربیاید و در نتیجه نمیتواند فرصت بالندگی را در اختیارنیروهای انسانی جامعه بگذارد و حال آنکه اگر این رسالت مورد توجه قرار گیرد،مدرساندانشگاهی باکفایتی وارد عرصه آموزش عالی میشوند که در هرچهار رسالت ذکر شدهبا برنامههای درسی آموزش عالی درگیر میشوند و به تربیت عمومی شهروندان جامعه،تربیت تخصصی و حرفهای آنان و نیز تربیت پژوهشگر برای توسعه مرزهای هردانشتخصصی میپردازند و مهمتر از آن،به تربیت مدرسان آینده همت میگمارند و این حلقهرا توسعه میدهند و در نتیجه این امر،برنامههای درسی آموزش عالی را بهبود میدهند.
دادههای جمعآوری شده در این پژوهش نشان داد که برنامه قصد شدهای در هیچ یکاز دو کشور برای تربیت مدرس ریاضی وجود ندارد،اما یکی از فرصتهای موجود در برنامهدرسی دوره دکتری ریاضی که به ماهیت رشته ریاضی برمیگردد و نقطه مشترک کلیهدانشکدههای ریاضی است،بحث دستیار آموزشی{o4o}است که در هردو کشور نیز تجربهمیشود."