چکیده:
بررسی منابع تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همچون مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی و شورای بازنگری در قانون اساسی و نظریات تفسیری و رویهای شورای نگهبان نمودار میسازد مفهوم «استقلال قوا» مندرج در اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی صرفا به منظور تقسیم تخصصی امور حکومتی میان نهادهای مختلف تعبیه شده و هیچگونه ارتباطی با مبانی و اهداف نظریة تفکیک قوا مبنی بر لزوم تقسیم قدرت به منظور کنترل آن و ممانعت از فساد آوری آن نداشته است. با این وجود این اصل به عنوان اصلی ساختاری جایگاه مهمی در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته و رهبران نظام اسلامی ایران و ادوار مختلف شورای نگهبان تأکید زیادی بر حفظ و تضمین استقلال قوای سهگانه از یکدیگر داشتهاند. در نهایت آنکه با تحلیل منابع حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با عنایت به تأکیدات مقام ولایت به عنوان نهاد تفویض کننده، تنظیم کننده و ناظر بر قوای حکومتی و همچنین رویة بیش از سیسالة شورای نگهبان به عنوان نهاد رسمی تفسیر و اصلیترین کارشناس قانون اساسی میتوان گفت اصل استقلال قوا، مهمترین اصل در تحلیل و تبیین ارتباطات میان قوای سهگانه بوده و میباید مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه حوزة صلاحیتی هریک از قوای سهگانه به عنوان یکی از ابعاد محدودیتی صلاحیت سایر قوا تلقی شده و حتی تخصیص یا تقیید دهندة صلاحیتهای عام یا مطلق سایر قوا به حساب خواهد آمد.
A study of the analytical sources of the Constitution of the Islamic republic of Iran such as the proceedings of final investigation parliament ، the Council for Revision of the Constitution and the interpretive as well as precedential doctrines of the Guardian Council indicate that the theory of independence of powers in Article 57 of the Constitution is merely presented in order to give a professional distribution of governmental duties among different institutions. Thus it does not have anything to do with the foundations and goals of the theory of separation of powers concerning the necessity of separation of powers towards their controlling and preventing corruption. However، this article -as a structural principle- has had a significant position in the constitutional law of the Islamic Republic of Iran. Leaders of the IRI and the Guardian Council have also emphasized safeguarding the independence of the three powers.
Analyzing the sources of IRI Constitution، considering the special focus of the jurisprudent guardian as the delegating institution، regulating and supervising the governmental powers، and observing the customary conduct on the Guardian Council for over 30 years as the official and primary institution of interpretation of the constitution، we can say that the principle of independence of powers is the most important principle in analyzing and explaining the relations between the three powers and should be given due consideration. Thus the extent of authority of each of the three powers is considered a limiting factor for other powers and even specifies or limits the absolute or general authority of other powers.
خلاصه ماشینی:
"»(اظهار نظر شماره 8770 مورخ 12/3/62) اظهار نظرهای مشابه متعددی در مواردی همچون اعلام مغایرت مواد ١٠ و ١٧ لایحه قانونی دیوان عدالت اداری(مطابق اظهار نظر شماره 4040 مورخ 17/9/60)، بند2 تبصره78 لایحه بودجه سال62 کل کشور(مطابق اظهار نظر شماره8103 مورخ26/12/61)، بند(ب) ماده واحده طرح قانونی اصلاح قانون مقررات دیوان محاسبات(مطابق اظهار نظر شماره8512 مورخ15/2/62)، ماده5 و تبصره این ماده در طرح تأسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی(مطابق اظهار نظر شماره 8770 مورخ 12/3/62)، تبصره2 ماده واحده تأسیس شرکت سهامی خاص تأمین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری(مطابق اظهار نظر مورخ17/9/1367)، تصویب اساسنامه(مذکور در ماده2) و آئین نامه استخدامی(مذکور در مادة 5) لایحه ادره امور شرکتهای بیمه(مطابق اظهار نظر مورخ20/9/1367)، موکول کردن اختیار تعیین ضوابط تأسیس مرکز آموزش عالی و تنظیم برنامههای آن به دستورالعمل اجرایی در تبصره ماده18 آئین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور(مطابق اظهار نظر مورخ18/9/1369) و بسیاری دیگر با اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در بازههای زمانی کاملا متفاوت و متنوعی از سوی شورای نگهبان دیده میشود که این امر میتواند نشان از قطعی دانستن تقسیم تخصصی وظایف میان قوای سهگانه و عدم امکان واگذاری آن به سایر قوا از منظر این نهاد رسمی مفسر و کارشناس قانون اساسی باشد."