چکیده:
این مقاله تحقیقی ـ کاربردی، به آسیبشناسی کارگزاران و روشهای مقابله با آن میپردازد و در این خصوص آسیبهایی از قبیل خیانت، ضعف مدیریت، استبداد، کوتاهی در اجرای وظایف، ستمگری بر مردم، فاصله گرفتن از مردم، اخلاق و روحیات ناپسند زمامداران، نظیر قدرتطلبی، دنیازدگی، امتیازخواهی و رشوهپذیری، با نظر به کلام امام علی(ع) و نیز ارائه نمونههای تاریخی برخورد امام با کارگزاران بررسی میگردد و در پایان، به اختصار به راههای مقابله با این آسیبها، از طریق تغییر رفتار و تربیت دینی اشاره میشود.
خلاصه ماشینی:
"امام علی(ع) کوتاهی زمامداران در انجام مسؤولیت و پرداختن به کارهای فرعی و غیرمرتبط با مسؤولیت را یکی دیگر از عوامل آسیب پذیری نظام و حکومت و سبب ناامن شدن مرزها، سلب امنیت از شهرها، ناراضی شدن رهبر از کارگزاران و نشانه بیکفایتی معرفی میکند.
29 در دیدگاه امام علی(ع) زمامداران ستمگر بدترین مردم نزد خدا هستند: بدترین مردم در نزد خداوند، رهبر ستمگری است که خود گمراه و عامل گمراهی دیگران میباشد...
82 روشهای مقابله با آسیبها از آنچه گذشت بهدست میآید که آسیبهای زمامداران به نظام، یا ناشی از روحیات و اخلاق ناپسند آنان است، یا به سبب عملکرد نادرستشان، که در هر دو صورت میتوان ب تغییر در روحیه و ایجاد توانایی مدیریتی قوی برای آنان، از این قبیل آسیبها جلوگیری کرد.
الف) پیروی از الگوهای ارزشمند (پیامبران و ائمه معصوم)؛89 ب) تقویت روح مذهبی (اسلامگرایی)؛90 ج) حقطلبی و باطلستیزی؛91 د) پارسایی و سادهزیستی؛92 ه ) یاد مرگ و قیامت و آمادگی برای آن؛93 و) همسطح قراردادن زندگی خود با طبقات پایین یا متوسط جامعه،94 ز) پرهیز از دنیازدگی؛95 ح) پرهیز از خودکامگی؛96 ط) پرهیز از اختلاف و گذشت از حق خویش؛97 ی) پردهپوشی نسبت به عیوب مردم؛98 ک) اطلاعرسانی صحیح و به موقع به مردم؛99 ل) رعایت حال مردم (با تخفیف در مالیاتها) در بحرانهای اقتصادی؛100 م) رعایت حقوق متقابل زمامداران و مردم؛101 ن) تشویق نیکوکاران؛102 س) تنبیه خلافکاران؛103 ع) سختگیری با خائنان و عفو خطاکاران؛104 ف) انتخاب همکاران صالح؛105 ص) پرهیز از خونریزی؛106 ق) اهمیت دادن به وظایف قانونی؛107 ر) اصلاحطلبی صحیح در امور؛108 ش) امر به معروف و نهی از منکر؛109 ت) برطرف نمودن مشکلات اقتصادی کارکنان دولت؛110 ث) استفاده از نیروهای صالح و آزمایش شده؛111 خ) مشورت در انتخاب همکاران و معاونان.
نهجالبلاغه، نامه 26؛ در ترجمه خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه از ترجمههای داریوش شاهین، عبدالمجید معادیخواه، محمد دشتی و سیدعلی نقی فیضالاسلام و نیز ترجمه موسوعه امام علی(ع) استفاده شده است."