چکیده:
دراسلامء خانواده. یک نهاد مقدس .است؛ چنانکه آموزههای دینیء تشکیل,
اداره و بقای آن را با تاکیدات فراوان مورد توجه:قرار داده است؛ با بررشی آیات
و روایات.می توان موضوعاتی چون برنامه ریزی اقتصادی در ادارة خانواده»
مدیریت اخلاقی خانواده که خود شامل موضوعاتی چون سعة صدرء
خوش رفتاری» احسان و هدیه دادن و عدالت ورزی میشود. همچنین برنامه
ریزی مدیران خانواده برای تربیت فرزندان» مشارکت اعضاء در انجام آمور
خانواده, رعایت نظم و احترام متقابل افراد به یکدیگر را به عنوان مهمترین
شاخصههای مدیریتی در اداره خانواده مورد توجه قرار داد.
خلاصه ماشینی:
"چنانکه در احادیث اهلبیت علیه السلام به این موضوع تصریح شده است(نک:کلینی 511/5)در این باره توجهبه چند نکته ضروری است؛نخست اینکه در تامین نیازهای خانواده،شؤونمتفاوت افراد باید لحاظ شود؛به تعبیر دیگر،اگر فردی از خانوادۀ متمولیهمسر انتخاب کرده است،حتی المقدور میبایست،محیطی در خور همسرشفراهم کند؛این نکتهای است که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است؛امامان علیه السلام در تفسیر آیۀ{/لینفق ذو سعة من سعته و من قدر علیه رزقه فلینفق/} {/مما آتاه الله لا یکلف الله نفسا''/}آن را بیانگر اهمیت نظر داشت شأن افراد،درتامین نیازهایشان دانستهاند(نک:همان،56/4) نکتۀ دیگر آن است که سرپرست خانواده به هیچ وجه مجاز به سهلانگاریدر اموز معیشتی خانوادهاش نیست؛در خطبۀ 209 نهج البلاغه ماجراییآموزنده آمده است: و قد دخل علی العلاء بن زیاد الحارثی و هو من أصحابه-یعوده،فلما رأیسعة داره قال: {/ما کنت تصنع[بسعة]بسعة هذه الدار فی الدنیا-[أما]و أنتإلیها فی الآخرة کنت أحوج و بلی إن شئت بلغت بها الأخرة تقریفیها الضیف و تصل فیها الرحم و تطلع منها الحقوق مطالعها فإذاأنت قد بلغت بها الآخرة فقال له العلاء یا أمیر المؤمنین أشکوإلیک أخی عاصم بن زیاد قال و ما له قال لبس العباءة[العباء]وتخلی[من]عن الدنیا قال علی به فلما جاء قال یا عدی نفسه لقداستهام بک الخبیث أما رحمت أهلک و ولدک أتری الله أحللک الطیبات و هو یکره أن تأخذها أنت أهون علی الله من ذلکقال یا أمیر المؤمنین هذا أنت فی خشونة ملبسک و جشوبةمأکلک قال و یحک إنی لست کأنت إن الله تعالی فرض علیأئمة[الحق]العدل أن یقدروا انفسهم بضعفة الناس کیلا یتبیعبالفقیر فقره(سید رضی،324)/}«پس از جنگ بصره،امیر المؤمنین علیه السلام بر علاء بن زیا واردشد که از یاران امام بود."