چکیده:
امروزه موضوع بهبود کیفیت آموزشهای دانشگاهی به جزئی جداییناپذیر از مدیریت آموزش عالی کشور تبدیل شده است. آموزش کتابداری و اطلاعرسانی نیز بهعنوان یک رشتة دانشگاهی، از این امر مستثنا نیست. هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش کیفیت خدمات آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است. این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. از ابزار سروکوال برای گردآوری اطلاعات جامعة پژوهش، متشکل از 134 دانشجوی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر شکاف منفی کیفیت در تمامی ابعاد سروکوال بود. کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاه اصفهان نسبت به علوم پزشکی وضعیت بهتری دارد. با وجود این، بین کیفیت خدمات ارائه شده توسط دو دانشگاه تفاوت معناداری دیده نشد. بزرگترین شکاف منفی مشاهده شده در هر دو دانشگاه، به بعد پاسخگویی مربوط است. کمترین شکاف منفی در دانشگاه اصفهان به بعد تضمین، و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بعد ملموسات اختصاص دارد.
خلاصه ماشینی:
"آیا میان اختلاف سطح ادراک شده و سطح مورد انتظار خدمات آموزشی در گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بر اساس ابعاد سروکوال، تفاوت معناداری وجود دارد؟ پیشینة پژوهش الگوی سروکوال در رشتههای مختلفی از قبیل بانکداری، خدمات بورس، نگهداری ساختمان، خدمات اطلاعرسانی، خدمات حکومت محلی، بازاریابی، هتلداری، کشتیرانی، فروشندگی، خدمات مسافرتی، خدمات بهداشتی و مراقبتی و آموزش عالی، به کار رفته است (آرمبولا و هال[15]، 2006).
از مرور پیشینهها میتوان نتیجهگیری کرد که اولا استفاده از ابزار سروکوال و مفهوم تحلیل شکاف، پیشینهای طولانی در آموزش عالی دارد؛ ثانیا در تمامی پژوهشهای انجام شده، اختلاف میانگین ادراکها و انتظارهای دانشجویان از کیفیت خدمات مراکز آموزشی در تمامی مؤلفهها منفی است، و بعد پاسخگویی، اطمینان خاطر، و تضمین، بیشترین و بعد ملموسات کمترین شکاف منفی را داشتهاند.
001/0 20/13- 80/1- 49/0 70/4 90/0 90/2 اختصاص زمان کافی برای مشاوره و راهنمایی دانشجویان 001/0 49/14- 30/2- 67/0 63/4 1 33/2 بذل توجه به ارزشها و عواطف دانشجویان 001/0 73/12- 73/1- 66/0 70/4 90/0 97/2 مناسب بودن ساعتهای برگزاری کلاسهای درس 001/0 85/17- 30/2- 59/0 76/4 93/0 45/2 توجه ویژه و فردی به نیازها و خواستههای آموزشی تک تک دانشجویان دادههای جدول 4 نیز نشان میدهد کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده توسط گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از دیدگاه دانشجویان در تمامی مؤلفهها منفی و با انتظارهای آنان فاصله دارد.
سنجش کیفیت آموزش ارائه شده در گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نشان میدهد در تمامی ابعاد سطح انتظارهای دانشجویان بیشتر از ادراکهای آنهاست و شکاف خدمات آموزشی منفی است."