چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شیوههای اطلاعرسانی برای تعیین شیوة مناسب انتقال یافتههای تحقیقاتی به بهرهبرداران صورت گرفته است. در این رابطه، گندم به عنوان عمدهترین محصول راهبردی کشاورزی انتخاب و 21 شرکت تعاونی تولید زراعی استان خوزستان که به تولید گندم اشتغال دارند، از 9 شهر عمدة استان از نظر تفاوت در میزان عملکرد محصول قبل و پس از انتقال یافتههای پژوهشی و تأثیر شیوههای ترویجی به کار گرفته شده، ارزیابی شدند. روش تحقیق تجربی بوده و دادهها با استفاده از جدولهای فراوانی، مقایسة میانگین و آزمون آماری t تحلیل گردید.نتایج پژوهش نشان داد مقایسة میانگین عملکرد محصول پیش و پس از انتقال یافتهها تفاوتی معنادار داشته است. بنابراین، شیوههای ترویجی به کار گرفته شده به عنوان یک عامل اثرگذار بر افزایش میانگین تولید محصول گندم در دورة مورد بررسی پروژه ارزیابی و از نظر میزان اثربخشی بر افزایش عملکرد، مقایسه و رتبهبندی گردید. شیوههای روز مزرعه، کارگاه آموزشی و هفته انتقال یافتهها در میان آنها به ترتیب بالاترین اثربخشی را داشتند و شیوة روز مزرعه، مناسبترین شیوه برای انتقال یافتهها تشخیص داده شد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج بررسی مقایسة میانگین تأثیر شیوههای اطلاعرسانی بر عملکرد گندم برای قبل و بعد از آموزش شرکتهای مورد بررسی در شهرستان شوشتر، نشان میدهد شیوههای روز مزرعه و هفته انتقال یافتهها در سطح 1%، کارگاه آموزشی در سطح 5% و شیوة بازدید در سطح 10% تأثیری معنادار بر تولید داشتهاند و شیوههای رسانه دیداری- شنیداری و رسانه نوشتاری اثرات معناداری بر میزان تولید نشان ندادهاند.
نتایج بررسی تأثیر شیوههای اطلاعرسانی بر عملکرد گندم قبل و بعد از آموزش نشان میدهد شیوههای آموزشی هفته انتقال یافتهها و روز مزرعه در سطح 5% و شیوة آموزشی کارگاه آموزشی در سطح 10% تأثیر معناداری بر تولید داشتهاند و شیوههای آموزشی بازدید، رسانه دیداری- شنیداری و رسانه نوشتاری، اثرهای معناداری در سطوح مورد نظر بر تولید نداشتهاند.
نتایج بررسی تأثیر شیوههای اطلاعرسانی بر عملکرد گندم در نمونههای مورد بررسی شهرستان شوش در جدولهای 9 و 10 نشان میدهند شیوههای کارگاه آموزشی و هفته انتقال یافتهها در سطح 1% ، شیوه روز مزرعه در سطح 5% و شیوه بازدید در سطح 10% اثرات معناداری بر تولید نشان دادهاند و دو شیوه رسانه دیداری- شنیداری و رسانه نوشتاری در سطوح مورد نظر معنادار نشدهاند.
در مورد پرسش اساسی سوم تحقیق مبنی بر «شیوه/ شیوههای اطلاعرسانی مناسب برای انتقال یافتههای تحقیقاتی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان کدام است؟» چنان که ملاحظه شد، حضور سه رتبه اول، سوم و چهارم متعلق به شیوههای آنفارم در میان چهار رتبة نخست، که میتواند به دلیل ویژگی ارتباط مستقیم آموزش با مزرعه و حضور عینی و ملموس کشاورز با آن در این سبک آموزشها باشد، گویای برتری شیوههای آموزشی آنفارم نسبت به آففارم از نظر میزان اثربخشی است."