چکیده:
مدل تعالی پروژه، مدلی است که یک پروژه را با دیدگاهی جامع مورد ارزیابی قرار می دهد و بر اساس یک سری از معیارهای تعریف شده میزان موفقیت و تعالی پروژه را اندازه گیری می کند. این مدل دارای 9 معیار ارزیابی می باشد که یکی از آن ها معیار «رهبری» است. مسئولیت اجرایی رهبری در پروژه ها بر عهده مدیران پروژه است. در این مقاله، با تمرکز بر معیار رهبری مدل تعالی پروژه، یک مدل جامع شایستگی ارایه گردیده است که معیارهای لازم جهت ارزیابی مدیران پروژه را در سه بعد کلی شایستگی های دانشی، عملکردی و رفتاری پیشنهاد می نماید. علاوه بر این، در این تحقیق، جهت دستیابی به مناسب ترین فرآیند ارزیابی مدیران پروژه، یک روش تصمیم گیری چند شاخصه ای جدید طراحی گردیده است که روش دلفی و ویکور را در یک محیط فازی ترکیب می سازد. مدل شایستگی و روش ارزیابی ترکیبی فازی ارائه شده، یک سیستم پشتیبان تصمیم مدیریت پروژه است که ضمن کمک به توسعه سطح تعالی پروژه ها، حرکتی به سوی برنامه ریزی سیستمی و تصمیم گیری علمی در فرآیند مدیریت صحیح و موفق پروژه می باشد.
The project excellence model (PEM) evaluates projects by a comprehensive approach and measures the success and excellence of a project based on a set of pre-defined criteria. This model includes nine evaluation criteria that one of them is the “leadership” criterion. The execution responsibility of leadership in projects is undertaken by project managers. In this paper، a comprehensive conceptual competency model is presented by focusing on the PEM''s leadership criterion. This model suggests three general dimensions as necessary criteria for evaluating project managers، which are knowledge competency، performance competency and behavioral competency. Moreover، in this research، to achieve optimum evaluation process، a new multi-attribute decision making (MADM) method is designed integrating the Delphi and VIKOR techniques in a fuzzy environment. The proposed competency model and fuzzy hybrid evaluation method can be considered as a decision support system (DSS) that not only helps development of the project excellence level but is a move towards systematic planning and scientific decision making in the successful project management process.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله با بررسی عملی چند شرکت و سازمان پروژه محور در کشور و مطالعهاستانداردهای مدیریت پروژه و شایستگی[1؛5؛8؛9]،ضمن تمرکز بر معیار"رهبری"مدل MEP [2]،شایستگیهای مورد نیاز برای مدیران پروژه در قالب یک مدل مفهومی جامع در 3بعد شایستگیهای دانشی،عملکردی و رفتاری ارائه شده است.
گامهای روش دلفی فازی پیشنهادی عبارتند از: گام 1-تشکیل تیم ارزیابی و تعیین وزن اعضای تیم برای ارزیابی گزینهها و انتخاب مدیر پروژه شایسته،نخست باید گروهی متشکل ازمتخصصان و کارشناسان ایجاد شود که ضمن برخورداری از دانش،تخصص و تجربه کافی درحوزههای مختلف مدیریت پروژه،بتواند توانمندیهای مدیران پروژه کاندید را نیز در هریک ازابعاد سهگانه مدل شایستگی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.
برای مشخص کردن میانگین وزن هر معیار یک پرسشنامه تهیه و از تمام اعضاخواسته شد تا اهمیت هر معیار را با انتخاب واژۀ مناسب از بین هفت واژۀ زبانی موجود درشکل(1)،مورد ارزیابی قرار دهند،نتایج تفکیکی حاصل از ارزیابی زبانی تحلیلگران پیراموناهمیت وزن معیارهای دانشی،عملکردی و رفتاری(پرسشنامۀ اول)و میانگین وزن هر معیار(به تصویر صفحه مراجعه شود)که از طریق رابطه(1)محاسبه شده است،به ترتیب در جدولهای 6-8 آورده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-روش شناسی پژوهش در این پژوهش به منظور آشنایی با شرایط موجود در مبحث مدیریت پروژه و دستیابی بهمعیارهای شایستگی مورد نیاز برای مدیران پروژه،از مصاحبه با خبرگان و همچنین تکمیلپرسشنامهها بهوسیله آنها استفاده شده است.
1102,3:83,snoitacilppA htiw smetsyS trepxE"dohtem ROKIV ]71[dna yroehT:citemhtira yzzuf ot noitcudortnI";."