چکیده:
در دنیای امروز مفاهیمی مانند رقابت، تجارت، تولید، تامین و تدارکات و خرید تغییرات اساسی پیدا کرده است. سال های دورتر شرکت ها برای تامین و خرید نیازمندی های خود به بازارهای داخلی متکی بودند، در این صورت اصول و قواعد آن نیز بیش تر تابع شرایط داخلی و تعاملات درونی بود، اما در شرایط امروز که شرکت های بزرگ چند ملیتی شکل گرفته اند و در سیاست گذاری های خود کم تر به ملاحظات داخلی و بیش تر به محیط بین المللی متکی هستند، این اصول و قواعد متفاوت تر شده است. از این رو هنوز هم در برخی از کشورها و یا برخی از صنایع ترکیبی از اصول سنتی و نوین در حوزه تولید و یا تجارت جاری است؛ به عنوان نمونه با این که امروزه تامین و تدارکات در سطح جهانی صورت گرفته و ممکن است واژه خرید خارجی معنای خاصی را به اذهان مخاطب متبادر نسازد، اما مشکل اصلی برخی از شرکت های تولیدی در کشور موضوع خرید خارجی است. با توجه به این نکته، مقاله حاضر در صدد بررسی فرایند خرید خارجی در صنعت خودرو ایران، به منظور شناسایی و رتبه بندی عوامل ریسک خرید خارجی بر اساس روش های تصمیم گیری چند معیاره است. به این منظور پس از بررسی اجمالی ادبیات موضوع، عوامل اثرگذار بر ریسک خرید خارجی احصا شده و در نهایت بر اساس روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شده اند.
Today، concepts and factors such as competition، trading، production، supply and logistics as well as purchasing are changed dramatically. Conventionally، organizations were relying on internal markets for their purchasing and supply attempts. Therefore، purchasing principles and regulations were dependent on internal circumstances. However، with the advent of big multinational companies، which based their considerations mainly on international environment، these principles and regulations have become more different.
In some countries، however، there is still a combination of conventional and modern principles running in the area of production and trading. For instance، although supply and provision are performed in a global level، the main problem that production companies face in Iran is importing process. Therefore، this article has studied the process of importing process in Iranian auto industry in order to identify and rank the importing process risk factors using Multiple Criteria Decision Making (MADM) approach. Thus، after a brief literature review، factors affecting importing process are enumerated. Finally، they are ranked using Analytic Hierarchy Process (AHP) technique.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی و رتبهبندی عوامل ریسک خرید خارجی بر اساسروش PHA :صنعت خودرو ایران غلامرضا گودرزی1{o*o}،سید علی اکبر هاشمی2 1-دانشیار دانشکده مدیریت،دانشگاه امام صادق(ع)،تهران،ایران 2-کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق(ع)،تهران،ایران دریافت:90/4/1 پذیرش:90/5/30 چکیده {IBدر دنیای امروز مفاهیمی مانند رقابت،تجارت،تولید،تأمین و تدارکات و خرید تغییرات اساسی پیداکرده است.
با توجه به این نکته،مقاله حاضر در صدد بررسی فرایند خرید خارجی در صنعت خودرو ایران،به منظور شناسایی ورتبهبندی عوامل ریسک خرید خارجی بر اساس روشهای تصمیمگیری چند معیاره است.
شرکت ایران خودرو،سالیانه مبالغ قابل توجهی را برای خرید قطعات،انواع مواد اولیه،ورق،مواد شیمیایی،ماشینآلات و تجهیزات و قطعات یدکی آنها از کشورهای اروپایی وآسیایی میپردازد که این رقم چیزی در حدود 30-60 درصد ارزش فروش نهایی محصول&%00415IMPG004G% است و با کاهش هزینههای مربوط به آن میتوان سهم بهسزایی در کاهش قیمت محصولاتداشت[4].
در این پژوهش برای تحلیل دادهها و استخراج مهمترین عوامل ریسک خریدهای خارجی شرکتایرانخودرو از پرسشنامههای توزیع شده بین نخبگان و از آزمون میانگین استفاده شد.
3-1-فرضیه آماری (به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از تحلیل SSPS میتوان بیان کرد که"نخبگان،20 عامل زیر را به عنوان عوامل مؤثربر ریسک خریدهای خارجی شرکت ایران خودرو میدانند.
عدم گشایش اعتبار ازبسیاری بانکهای داخلی به دلیل قرار گرفتن آنها در لیست سیاه،قبول نکردن اعتباراتگشایش یافته از داخل و از طرف بانکهای ذینفع کشورهای دیگر،امکان عدم تأیید اعتبارات بهوسیله بانکهای اروپایی و همچنین ارائه ضمانتنامه از سوی بانکهای خارجی از جملهضمانتنامه حسن انجام کار و ضمانتنامه پیشپرداخت سبب تشدید این عامل شده است.
loV,ecneicS smetsyS fo lanruoJ lanoitanretnI ]32[:tnemeganam niahc ylppus dna snoitarepo gnirutcafunaM,."