چکیده:
در جهان حاضر، وسایل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و تاثیر بر افکار و عقاید عمومی نقش بسیار مهمی برعهده دارند. سیر تحول سریع در عصر اطلاعات و لزوم مبادله هرچه بیشتر بین نظام های سنتی و مدرن، رسانه های گروهی را اهمیتی خاص بخشیده است تا جایی که بعضی از اندیشمندان معتقدند توسعه نظام های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و پیشرفت رسانه ها و تکنولوژی های ارتباطی لازم و ملزوم یکدیگرند.
خلاصه ماشینی:
1-رابطه اخلاق و رسانه رسانههای گروهی تنها به ما اطلاعات لازم برای زندگی در جامعه متجدد را نمیدهند،بلکه تعیین میکنند که جوامع چه آگاهیهایی را لازم است داشته باشند و چهچیزهایی ارزش است.
بنابراین ضرورت این نکته که مخاطبان از رسانههای گروهی به عنوان یک منبعآگاهیدهنده و آموزشی استفاده کنند،این است که رسانه بر مجموعهای از اصول ومعیارهای ارزشی جامعه مبتنی باشد.
توجه به مبانی اخلاقی از موضوعاتی است که نهتنها توجه مخاطب به رسانه را جدیت میبخشد،بلکه تبعات برنامههایی که رسانهعرضه میکند را نیز سامان میدهد به عنوان مثال نوع برنامههایی که تلویزیون ارائهمیدهد و یا قواعد اخلاقیای که روزنامهنگار برای جامعه مفروض میگیرد(مانند:مردمسالاری،آزادی و...
بنابراین در جامعهای که اصول ارزشی نادیدهگرفته میشود نمیتوان از رسانههای گروهی نیز انتظار داشت که خود را ملزمبه رعایت این اصول بدانند.
در حقیقت رسانه هم میتواند به عنوان معلم اخلاقعمل کند و هدایتگر مردم به سوی ارزشهای اخلاقی باشد و هم میتواننداصول اخلاقی عرضی و رایج در جامعه را گرفته و بازتولید کند و تنها هدفش راجذب مخاطب قرار دهد.
&%00822HQPG008G% رسانههای گروهی در جامعه اسلامی به دنبال تولید و ارائه برنامههاییهستند که ارزشهای اخلاقی مبتنی بر آموزههای دینی را تقویت کنند،هرچندکه همین رسانهها در ضمن عملکرد خود دچار خطا هم میشوند که این خطادر جای خود،ارزشهای اخلاقی را تضعیف میکند.
4-تاثیر رسانه بر الگوهای رفتاری غالبا رسانهها را ابزاری برای انتقال و انتشار اطلاعات تعریف کردهاند،امارسانه بیش از آنکه در خدمت بیان واقعیت باشند،در جهت ساختن و پرداختنواقعیت و تصرف در عالم و آدم است که فرایند ارتباط را،از آغاز تا انجام،وحدت و انسجام میبخشد.