Skip to main content
فهرست مقالات

روان شناسی رشد اخلاقی ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 61 تا 96)

کلیدواژه ها :

رشد اخلاقی ،تفکر اخلاقی ،اخلاق تابعی ،وجدان اخلاقی ،اخلاق مبتنی بر عدالت ،اخلاق مبتنی بر مراقبت ،رشد قضاوت ،فراشناخت ،داوری ارزشی

کلید واژه های ماشینی : جوانان ، روان‌شناسی رشد اخلاقی ارزشی ، رشد اخلاقی ، رشد ، نوجوانان و جوانان ، روان‌شناسی ، دینی ، اجتماعی ، کولبرگ ، رشد اخلاقی نوجوانان و جوانان

چگونگی رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانان و جوانان از موضوعات مهم روان‌شناسی رشد است که روان‌شناسان بزرگ درباره آن به تحقیق و نظریه‌پردازی پرداخته‌اند. این تحقیق تلاشی دیگر در این راستا است که می‌کوشد تا چگونگی رشد و پرورش اخلاقی و دینی نوجوانان و جوانان را هم بر پایه دانش روان‌شناسی رشد و هم با تکیه بر یافته‌های دانش روان‌شناسی تربیتی، تبیین نماید. سعی بر این است که با نگرشی نو چگونگی رشد اخلاقی و ارزشی نوجوانان و جوانان را بررسی و نظریه تازه‌ای را درباب مراحل شکل‌گیری و رشد دینی ارائه دهد. کیفیت تعامل اجتماعی با دیگران و پیامهای اخلاقی که دراین ارتباطها به نوجوانان و جوانان داده می‌شود بسیار قویتر از آموزشهای مستقیم اخلاقی است که معلم یااستاد در کلاس درس ارائه می‌کند. برای آنکه معلمان و والدین سهم مثبتی در رشد اخلاقی و دینی نوجوانان و جوانان داشته باشند باید روابط محترمانه‌ای رابا آنان ایجاد کنند. نوجوانان و جوانان نیاز به راهنمایی دارند و این راهنمایی باید در جریان یک ارتباط متقابل محترمانه به آنان ارائه شود، چراکه رشد اخلاقی و دینی نه فقط ناشی از تواناییهای فکری بلکه همچنین حاصل چگونگی روابط با والدین و مربیان و معلمان و همسالان و نوع ارزشهای اجتماعی - فرهنگی و عواطفی است که در این ارتباطها با نوجوانان و جوانان مبادله می‌شود. ترکیب پویای ویژگیهای انگیزشی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی باعث می‌شود وی پذیرای رفتار اخلاقی باشد، یعنی هم به ارزشهای اخلاقی اولویت بدهد و هم به خداوند و جاودانگی خیر و فضیلت و ارزش انسانی خود و دیگران ایمان داشته باشد. لازم به یادآوری است، به دلیل حجم زیاد مقاله، بخش نخست آن در این شماره و بخش دوم آن در شماره بعدی ویژه روان‌شناسی از نظر خوانندگان عزیز خواهد گذشت.

خلاصه ماشینی:

"به نظر ما و تا آنجا که تحول ارزش‌ها در نوجوانان و جوانان جنبه بین‌المللی دارد و ناشی از مشکلات عصر الکترونیک و ارتباطات و نتیجه استثمارگری‌های بی‌سابقه اقتصادی و فرهنگ‌زدایی‌های عصر تسلط و تهاجم سبک زندگی غربی است، نگرش‌ها و ارزش‌های مادی‌گرایانه فرهنگی ـ اجتماعی آنگلوساکسون (انگلیسی ـ امریکایی)، که در بخش بزرگی از جهان رایج شده و روزبه‌روز در حال گسترش و تهاجم بیشتر نیز هست، دامان اندیشه و اخلاق نوجوانان و جوانان بسیاری از ملت‌های دیگر را نیز آلوده کرده و بلکه تمام نوع انسان را در معرض خطر خودخواهی و منفعت‌گرایی شخصی و بی‌اعتنایی به سرنوشت انسانی دیگران و پشت کردن به ارزش‌های کلاسیک مبتنی بر جاودانگی خیر قرار داده است. به هر صورت، مجموعه ارزش‌های زندگی (اعم از ارزش‌های اجتماعی ـ سیاسی ـ اقتصادی و ارزش‌های دینی ـ فلسفی ـ فرهنگی) بر تفکر و احساس و رفتار نوجوانان و جوانان عمیقا تأثیر می‌گذارد و جا دارد که نسبت به این مسأله حیاتی که تا به حال در حیطه مباحث نظری معلمان اخلاق قرار داشته است، حساسیت علمی بیشتری نشان داده شود و درباره چگونگی کارکردهای تربیتی موجود و راه‌کارهای مؤثر آموزش و اعتلای این ارزش‌ها مطالعات دقیقی توسط صاحب‌نظران و محققان و به خصوص روان‌شناسان تربیتی، صورت گیرد. A longitudinal study of adolescents'''' socialization and identification as predictors of adult moral judgment development. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, New Orleans."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.